Masalamagic erobrer dagligvarehyllene med ferdige vegetarmiddager

Norske Masalamagic er allerede inne i 1.500 dagligvarebutikker med sine indiske spesialiteter. Med en vegetarlansering denne uken ventes god vekst i 2020.

INGEN KUNSTIGE TILSETNINGSSTOFFER: – Masalamagic er rene produkter, uten kunstige tilsetningsstoffer. De inneholder dessuten hverken laktose eller hvete, sier Masalamagic-gründer Niru Kumru. Foto: Anders Horntvedt
Handel

Indiskfødte Niru Kumra (51) flyttet til Norge med familien da hun var åtte år gammel, og begynte så smått å lage mat da hun var ni. Som voksen – i 2003 – startet hun med kokkekurs. Siden har hun fylt på med blant annet kokebøker med indisk mat, kulinariske reiser til India, catering, takeaway og en rekke indiske spesialiteter. For ved årsskiftet 2011/12 tok hun steget inn i dagligvarebutikkene med Masalamagic, som produktene heter.

– De færreste i Norge er klar over det, men nanbrød er egentlig et festbrød. Og Tikka Masala er en festrett. Jeg har introdusert en del indiske dagligretter i Norge. I India spiser man mye vegetarretter, og vegetarmat er blitt stort i Norge de siste årene. Derfor lanserer jeg nå en serie vegetar-kits i norske dagligvarebutikker, sier Kumra og viser frem de tre boksene.

Coop kjører en vegetarsatsing for tiden. Denne uken rulles Masalamagics tre vegetar-kits – linsegryte med spinat, gryte med kikerter og proteinrik soyakjøttdeig – ut i 400 Coop-butikker.

– Jeg er veldig fornøyd med smakene. Dette, kombinert med vegetarfokuset i Norge for tiden, gjør at jeg har en god magefølelse. Dette vil skape vekst for oss. I tillegg finnes det ikke ferdige vegetarmiddager i dagligvarehyllene fra før, sier Kumra.

VEGETARRETTER: Tre vegetar-kits fra Masalamagic lanseres denne uken i 400 Coop-butikker. Foto: Philip Falck Rønnes

Konkurrerer med Orkla

Det første produktet Kumra lanserte i dagligvarehandelen mot slutten av 2011 var chutney. I dag består Masalamagic-serien av 18 ulike produkter, med hvitløks-nanbrød, mango chutney, Butter Chicken-saus og papadam-brød som bestselgerne.

Masalamagic-produktene står side om side i dagligvarehyllene med konkurrerende merker som britiske Pataks og Orkla-eide Saritas.

– Det må være tøff konkurranse. Hva kan dere tilby som de andre ikke kan?

– Jeg er oppvokst i Norge, og vet hva den norske forbrukeren vil ha. Mine produkter har mer smak og fylde, og er ikke tilsatt en masse fløte, sier Kumra.

– I tillegg er Masalamagic rene produkter, uten kunstige tilsetningsstoffer. De inneholder dessuten hverken laktose eller hvete, fortsetter hun.

Masalamagic-produktene produseres i India, og fraktes til Norge i containere. I tillegg til salg via rundt 1.500 dagligvarebutikker (Meny, Kiwi, Joker, Spar, Coop) leverer Masalamagic sine produkter til blant annet Kolonial.no, Adams Matkasse, ulike nisjeforretninger og til industriproduksjon.

– Vi skal snart levere 5 tonn mangopuré. I tillegg skal vi nå faktisk lansere vår chutney i India, forteller Kumra.

EN SMAK AV INDIA: Masalamagic tilbyr også krydder. Foto: Eivind Yggeseth

God vekst i 2020

Virksomheten er delt inn i to selskaper. Masalamagic dekker dagligvarebiten, mens Masalamagic Inspirasjon og Event favner matkursene, catering og takeaway.

– 2019 ble det beste året for oss noensinne. Det er ikke høye marginer i dagligvarebransjen, men vi har jobbet med å kutte kostnader, og Masalamagic endte fjoråret med plussresultat, forteller Kumra.

Samlet omsatte de to selskapene for 11,1 millioner kroner i 2019. I år budsjetterer Kumra med en omsetningsvekst på 23-24 prosent til 10,5 millioner kroner, og et driftsresultat på 600.000 kroner i Masalamagic alene.

– Vi satser på å komme inn i flere dagligvarebutikker og på økt nettsalg. I tillegg skal vi fokusere på vekst i storkjøkkenbransjen, sier Kumra.

Niru Kumra eier begge selskapene 50/50 sammen med sin ektefelle, Sunil Kumra.

Masalamagic

(Mill. kr)20192018
Driftsinntekter8,57,8
Driftsresultat0,30

Masalamagic Inspirasjon og Event

(Mill. kr)20192018
Driftsinntekter2,62,4
DriftsresultatIkke ferdig0,1
dagligvare
dagligvarebutikker
coop
norgesgruppen
indisk mat
vegetar
Nyheter
Handel