Sportskjedene med omsetningsfall på 7 prosent

I fjerde kvartal omsatte sportskjedene for til sammen 3,8 milliarder. Det er over 7 prosent lavere enn i tilsvarende kvartal i fjor.

TØFFE TIDER: XXL er sportskjeden som har fått hardest medfart i 2019. Her fra varehuset på Pindsle i Sandefjord. Foto: Anders Horntvedt
Handel

Det er full krise i sportsbransjen og nylig gikk Gresvig-konsernet med Intersport, G-Sport/G-Max konkurs. XXL har også fått hard medfart på Oslo Børs og de seneste tre årene er aksjen ned 88 prosent.

Ferske tall fra Norsk Sportsbransjeforening underbygger utviklingen. I fjerde kvartal omsatte sportskjedene i Norge for til sammen 3,8 milliarder kroner. Det er 7,17 prosent lavere enn i tilsvarende periode i fjor.

Hvis man ser på helsårsbasis kom omsetningen inn på 13,4 milliarder kroner, noe som er 5,64 prosent lavere enn i 2018.

Salgstall sportskjedene

(Mill. kr)201420152016201720182019Endring
1. kvartal2.684,92.999,83.148,72.960,43.274,02.967,8−9,35%
2. kvartal2.758,32.889,63.104,73.147,03.245,83.187,8−1,78%
3. kvartal3.038,83.241,03.389,53.525,33.597,93.454,5−3,98%
4. kvartal3.455,43.671,43.953,24.115,24.100,33.806,4−7,17%
Totalt kjedene11.397,412.801,813.596,113.747,914.217,913.416,5−5,64%
Kilde: Norsk Sportsbransjeforening

Noen lyspunkter

Det er likevel noen lyspunkter ifølge Norsk Sportsbransjeforening. I 2019 økte Bjørn Rune Gjelsten-eide Sport 1 Gruppen omsetningen med 6,53 prosent til over 2,9 milliarder kroner.

Størst omsetningsvekst hadde imidlertid Sport Norge, med en vekst på nesten 16 prosent, riktignok fra lave nivåer. I 2019 var omsetningen på 265 millioner kroner.

For XXL og Gresvig-konsernet var tallene dyster lesing, med en salgsnedgang på henholdsvis 11,31 og 6,22 prosent.

Ifølge Norsk Sportsbransjeforening hadde XXL en markedsandel på nesten 31 prosent ved utgangen av 2019, mens Gresvig og Sport 1 hadde 29 og 22 prosent av markedet.

norsk sportsbransjeforening
xxl
gresvig
sport 1 gruppen
Nyheter
Handel
Børs