Kid stjeler kunder fra konkurrentene

I fjerde kvartal hadde Kid en like-for-like-vekst på 8,8 prosent i Norge. Konsernsjefen er ganske sikker på at interiørkjeden tok store markedsandeler.

VEKSTMASKIN: Konsernsjef Anders Fjeld i Kid hadde en like-for-like-vekst på 8,8 prosent i Norge i fjerde kvartal. Foto: Kid

Under kvartalspresentasjonen uttalte Kid's konsernsjef Anders Fjeld at han har «ganske sikre kilder» på at selskapet tok store markedsandeler i fjerde kvartal.

– Jeg har en oppfatning av at våre konkurrenter ikke er i nærheten av å ha den samme veksten som vi har, sa han til de fremmøtte i SpareBank 1 Markets' lokaker.

Salgstallene til Kid var allerede kjent gjennom en oppdatering i midten av januar. I fjerde kvartal fikk imidlertid interiørkjeden et driftsresultat på 217 millioner kroner, mot 132 millioner kroner i tilsvarende kvartal. 

Som Finansavisen tidligere har omtalt hadde den norske delen av Kid en like-for-like-vekst på 8,8 prosent i fjerde kvartal, mens tilsvarende tall var på 22 prosent for svenske Hemtex.

– Hva er hemmeligheten bak deres suksess?

– Forklaringen er ikke et enkelt tiltak, men en bevisst strategi over lang tid hvor vi har investert mye i butikk, markedsføring og personell. Det hjelper ikke å ha fine varer, hvis man kommer til en butikk som ikke eksponerer varene riktig. Akkurat det jobber vi veldig mye med, sier Fjeld.

Høy margin

Kid leverte en bruttomargin på 60,1 prosent i fjerde kvartal, som er en nedgang på 0,3 prosentpoeng fra 2018.

– Vi er veldig fornøyde med marginen og det er verdt å påpeke at vi sammenligner oss med et veldig sterkt fjerdekvartal i 2018. Fremover skal vi fortsette å levere en bruttomargin på rundt 60 prosent, sier konsernsjefen.

Resultatet etter skatt kom inn på 209 millioner kroner i fjorårets siste kvartal og styret vil foreslå et halvårlig utbytte på 2,40 kroner pr. aksje.

Kid

(Mill. kr)4. kv. 20194. kv. 2018
Driftsinntekter989,5542,5
Driftsresultat217132
Resultat før skatt208,6129,4
Nettoresultat170,4114,2

Onsdag ble Kid-aksjen omsatt for 59,8 kroner, etter et fall på 0,33 prosent. Det seneste året har det vært kursrally i Kid og aksjen er opp nesten 45 prosent. Inkluderer man utbytter er avkastningen på over 55 prosent.

– Begrenset effekt

Under kvartalspresentasjonen fikk Kid-sjefen spørsmål om hvordan Coronaviruset påvirker interiørkjeden. Han sa at endel av produksjonen er flyttet fra Kina til India, så andelen av varer som sendes fra Kina er lav.

– Foreløpig ser vi svært begrenset effekt av viruset. En tredjedel av varene som er bestilt fra Kina er allerede på båt, en tredjedel er allerede produsert, men ikke fraktet. Siste del har vi ikke helt oversikt over enda, men det er er en liten andel av totalen og det er ganske lenge til vi skal bestille store ordre igjen, sier han.

Skal øke lageret

Ifølge kvartalsrapporten har Kid investert i økt varelager for å unngå situasjoner med utsolgte varer. Konsernsjefen venter at varelageret til Hemtex vil øke med 50 millioner kroner i 2020. 

– I løpet av noen uker vil vi lansere solskjermings-produkter i Sverige og det er en av bidragsyterne til økt varelager. Historisk har Hemtex hatt for lavt varetrykk. I fjerde kvartal flyttet vi mye varer fra lager til butikk, og det var en av volumdriverne. Det har definitivt gitt effekt, sier Fjeld.

Han opprettholder også målet om et driftsresultat før av- og nedskrivninger (EBITDA) for Hemtex på 100 millioner kroner i 2021 og 150 millioner kroner i 2023.