StrongPoint-sjef Jacob Tveraabak tror på nett-boom etter coronakrisen

StongPoint-sjefen tror coronaviruset kan bli en gamechanger for netthandel. – Jeg tror det blir nett-boom hvor etterspørselen kan gå 3, 5, 10 eller 20-gangeren på enkelte områder, sier han.

ENDRING: Konsernsjef Jacob Tveraabak i StrongPoint tror coronaviruset vil endre folks forbrukeratferd. Foto: Anders Horntvedt

Torsdag i forrige uke skrev Finansavisen om Kolonial.no, som leverer mat hjem til folk. Selskapet opplever kraftig vekst i kjølvannet av coronakrisen.

«Vi oppbemanner kraftig og drar nytte av for eksempel permitterte hotellansatte. Vi jobber også med avtaler med andre i næringslivet som permitterer», sa adm. direktør Karl Munthe-Kaas.

Ifølge StrongPoint-sjef Jacob Tveraabak kan coronaviruset virkelig være med på sette fart i netthandelen.

– Om utviklingen fortsetter vil det hele eskalere. Dette kan være øyeblikket der man ikke bare gjør et midlertidig, men et permanent hopp, i etterspørselen. Jeg tror det blir nett-boom hvor etterspørselen kan gå 3, 5, 10 eller 20-gangeren på enkelte områder, sier han.

Kan endre retail

Mens tusenvis av nordmenn sitter i karantene og myndighetene planlegger for at millioner kan bli smittet, tror Tveraabak at det det vil endre folks forbrukeratferd.

– Folkehelsemyndighetene anbefaler at de i karantene er minst mulig i nærheten av andre mennesker, og det gjør at daglige gjøremål som å handle i butikk er vanskelig. Folk trenger mat, og da er nett redningen, sier han.

Ifølge Tveraabak er dagens infrastruktur for levering av mat bestilt på nett ikke i nærheten av å kunne håndtere en krevende coronasituasjon, men han tror dagligvarekjedene raskt vil kunne skalere opp kapasiteten.

– Dagens kapasitet for plukking og distribusjon er ikke dimensjonert for et slikt trykk. Det er fullt mulig å øke kapasiteten på kort med å omplassere dagens betjening, hente inn midlertidige ansatte og leie inn flere distributører. Det ser vi allerede, men effektiviteten er ikke god nok, noe som riktignok er underordnet i en krisesituasjon, sier han, og legger til:

– Det er imidlertid et enormt dramatisk tema som potensielt kan endre hele retail-landskapet.

Det er imidlertid et enormt dramatisk tema som potensielt kan endre hele retail-landskapet
Konsernsjef Jacob Tveraabak i StrongPoint

Et veiskille

I USA er det en voldsom etterspørsel etter «Contact-free delivery», og StrongPoint-sjefen tror at det samme vil skje når «Click & Collect»-skap blir utplassert på sentrale plasser.

– Da sørger man for minimal menneskekontakt dersom coronautbruddet blir langvarig. Vi opplever stor interesse fra kunder over hele Europa på online-løsninger til dagligvarehandel. Det gjelder spesielt plukkløsninger for butikkene og for våre «Click & Collect»-skap, sier han.

Tveraabak tror at hvis kjøpesentrene blir stengt står man foran ved et veiskille, med aktører som har omnikanal-løsninger og dem som kun har fysisk butikk.

– Sistnevnte vil få enorme problemer. Og det store spørsmålet når man kommer gjennom krisen er hvorvidt det vil føre til vedvarende endringer i kundepreferanse.

Blir påvirket av krisen

Onsdag ettermiddag ble StrongPoint-aksjen omsatt for 8,90 kroner Oslo Børs og den seneste måneden er kursen ned 33 prosent.

– Hvordan blir dere påvirket av coronaviruset?

– Det påvirker oss selvsagt, men vi er litt annerledes enn mange andre selskaper siden vi er eksponert mot dagligvarebransjen, og folk må jo ha mat og drikke. Når situasjonen blir som nå gjør man ikke oppgraderinger av systemer, men det er fortsatt viktig å holde i gang forretningskritiske systemer, sier han.