Det kan bli økte priser på Vinmonopolet fra 1. mai

Kronesvekkelsen, kombinert med innkjøp hovedsakelig i euro, gjør at vinimportører kan bli nødt til å sette opp prisene. – Alt tyder på det, sier en importør.

DYRERE VIN? Det kan bli økte priser på Vinmonopolet, men det skjer i så fall ikke før 1. mai. Foto: Iván Kverme

– 98 prosent av alt vi kjøper inn, kjøper vi i euro. Vi har litt tid til å tenke oss om, men det er jo ingen som spår at euroen havner på fornuftige nivåer fremover, sier adm. direktør Geir Gjerdrum i vinimportørene Autentico og Unico Real Wines.

Kronesvekkelsen og dyr euro er en utfordring for vinimportørene. Gjerdrum og andre kan tenke seg om frem til 15. april, som er - den utsatte - fristen vinimportørene har til å melde inn nye priser til Vinmonopolet. De nye prisene trer i kraft 1. mai.

– Så du regner med at det blir prisøkninger på vin?

– Ja, alt tyder på det. Det er ingen glede å øke prisene, men vi har ansatte som skal ha lønn, og vi kan ikke miste vårt dekningsbidrag.

– Hvor store prisøkninger blir det snakk om?

– Det er det for tidlig å si noe om, men det blir ikke superdramatisk. Kanskje prisen på en bag-in-box øker med rundt 20 kroner, sier Gjerdrum.

VARSLER ØKTE PRISER: – Kanskje prisen på en bag-in-box øker med rundt 20 kroner, sier Geir Gjerdrum, adm. direktør i Autentico og Unico Foto: Aschehoug

Salgsvekst på polet

Stengte barer og restauranter og liten mulighet for folk å handle på tax-free eller i Sverige, gjør at Vinmonopolet nå er så godt som eneste salgskanal for vin og brennevin. Det gir vekst i salget. Og vinimportørene er de som forsyner Vinmonopolet.

– Hoteller og restauranter står for rundt 20 prosent av vår omsetning, men der er det jo full stopp nå. På Vinmonopolet merker vi at det som selger nå er trygge, gamle varer og bag-in-box. Innen fine wine er det stillstand, og våre eksotiske naturviner selger heller ikke nå, sier Gjerdrum.

Det som selger nå er trygge, gamle varer og bag-in-box. Innen fine wine er det stillstand
Geir Gjerdrum

Solera er en av Norges største vinimportørgrupper. COO Stefan H. Norberg i Solera sier det er vanskelig å si om totalsalget øker.

– Restaurant- og hotellbransjen har en svært utfordrende tid nå, og det gjelder også tax-free. Vi leverer til begge, og vi merker selvfølgelig dette på vår omsetning. Vi merker oss informasjonen fra Vinmonopolet om økt salg, men for oss er det totalen som betyr noe, sier Norberg.

– I tillegg har den svake kronen selvfølgelig negativ betydning for oss, fortsetter han.

– Vurderer dere å sette opp prisene som følge av dette?

– Det er det for tidlig å si noe om. Vi har en valutastrategi som vi følger, og det er en stund til 15. april, sier Norberg.

Kommunikasjonssjef Jens Nordahl i Vinmonopolet mener at man «ikke skal ta sorgene på forskudd».

– Jeg har ikke grunnlag for å spekulere i en prisoppgang på nåværende tidspunkt. Kronekursen har mange muligheter for å styrke seg før 15. april, sier han.

FOR TIDLIG Å SPÅ PRISØKNING: – Vi har en valutastrategi som vi følger, og det er en stund til 15. april, sier COO Stefan H. Norberg i Solera. Foto: Solera

Mottar leveranser

Vareflyten - tilgang på vin - går foreløpig som normalt, ifølge Norberg i Solera.

– Det er noen utfordringer ved enkelte grenseoverganger på grunn av tiltakene myndighetene har iverksatt i de ulike landene. Det skaper litt forsinkelser, men vi har godt med varer på lager, sier han.

Også Gjerdrum i Autentico melder om gode leveranser - foreløpig.

– Vi har ingen kanselleringer, men noen forsinkelser i leveranser, og situasjonen endrer seg fra dag til dag. Et stort transportfirma i Frankrike har lagt inn årene. Det samme gjelder en del selskaper som kjøper inn vin fra mindre produsenter for videresalg; såkalte negociants. Og mange champagnehus har sluttet å levere, sier han.

Mange champagnehus har sluttet å levere
Geir Gjerdrum

Også Autentico prøver å ha mer på lager enn normalt.

– Men vi kan ikke ha et altfor stort sikkerhetslager, for logistikk driver opp prisene på varene, sier Gjerdrum.