Kjell & Co vokser med kreative leveringsløsninger

Nå kan Kjell & Company-kjedens kunder få varene levert rett i bilen – utenfor butikken. – I Norge opplever vi tosifret salgsvekst i mars, sier Kjell & Co-sjefen.

VOKSER I KRISETIDER: Når færre kunder nå besøker butikkene, satser Kjell & Company på å levere varer til kundene utenfor butikken. Kjeden har opplevd over 100 prosents vekst i sin nettbutikk siden lanseringen av dette tilbudet i forrige uke. Foto: Kjell & Company

Kjell & Co satser på kreative leveringsløsninger i en tid hvor folk minimerer sosial kontakt og unngår butikker i størst mulig grad. Kjeden tilbyr nå kundene å bestille på nett eller ringe inn en ordre, for så å få varene levert i bilen, ved sykkelen eller i en ryggsekk utenfor butikken.

– Det er mange som er engstelige nå, eller som for eksempel tilhører en risikogruppe. Fra før hadde vi både Click & Collect og samme-dag-levering. Etter utbruddet av coronaviruset har vi utviklet tilbudet. De som ønsker det, kan derfor nå få levert varene utenfor butikken, for eksempel rett inn i bagasjerommet på bilen, sier Eric Lundberg, adm. direktør i Kjell & Company.

Vokser innen hjemmekontor og gaming

Tjenesten tilbys i 40 av kjedens totalt 127 butikker i Sverige og Norge. I Norge finnes det seks butikker som gir kundene denne muligheten.

– Vi ser at dette er populært. Vi har registrert over 100 prosents vekst i vår nettbutikk siden lanseringen i forrige uke, og våre butikker klarer seg overraskende bra akkurat nå, sier Lundberg.

– I Norge opplever vi nå tosifret salgsvekst i mars måned. Samtidig er vi ekstremt ydmyke, og forbereder oss på verre scenarier, fortsetter han.

Våre butikker klarer seg overraskende bra akkurat nå
Eric Lundberg, Kjell & Co

Lundberg tror at mye av grunnen til veksten også ligger i at Kjell & Co tilbyr en del produkter som er spesielt etterspurt når store deler av befolkningen holder seg hjemme.

– Vi opplever en økning innenfor tre produktsegmenter. For det første produkter relatert til hjemmejobbing, som webkameraer, datatilbehør og nettverk. I tillegg øker vi innen gaming og underholdning og innen rengjøring, for eksempel robotstøvsugere og luftrensningsprodukter, sier Kjell & Co-sjefen.

– Hvorfor er det bare 40 av butikkene som tilbyr denne tjenesten?

– Det skyldes at det ikke er alle butikkene som ligger i nær tilknytning til en parkeringsplass.

VEKSTOMRÅDENE: Kjell & Co opplever en økning innenfor produktområdene hjemmejobbing, gaming og rengjøring, ifølge adm. direktør Eric Lundberg. Foto: Kjell & Company

Alle butikker åpne

Kjell & Company har 106 butikker i Sverige og 21 i Norge. Alle butikkene er foreløpig åpne.

– Har dere heller ikke sett dere nødt til å permittere ansatte?

– Jo, vi har permittert ved enkelte butikker der kundetrafikken er lav. Kjøpesenterbutikker viser for eksempel dårligere utvikling i disse dager enn butikker i gågater. I tillegg er en del ansatte nå ute på grunn av sykdom, sier Lundberg.

Han forteller at Kjell & Co fortsetter arbeidet med å ta tilgjengelighet, hurtighet og leveringsalternativer «til neste nivå».

– Hva er neste nivå?

– Det kan for eksempel være å bruke butikkene som lager hvis det blir «lockdown», og å kjøre varer hjem til kundene. Vi prøver å ha en proaktiv innstilling og å gjøre det beste ut av situasjonen, sier Lundberg.