Tipio henter kapital – har med seg Håkon Wium Lie og Svein Anders Tunheim på laget

Teknologiinvestorene Håkon Wium Lie og Svein Anders Tunheim er blant de tidlige investorene i Tipio, som lover forbrukerne gode tilbud på sykler og mobiltelefoner.

SATSER PÅ SAMKJØP: – Vi vil bygge verdens råeste forhandlingsmarkedsplass, fastslår Jan Johannessen, styreleder i Tipio (t.h.). For øvrig fra venstre designsjef Elin Parr Ohme og daglig leder Michael Lybek. Foto: Tipio
Handel

– Tipio snur bordet for netthandel, og er sånn sett et interessant eksperiment, både sosialt og kommersielt, fastslår Håkon Wium Lie (54), tidligere teknologidirektør i nettleserselskapet Opera Software.

Han har gått inn med et sekssifret beløp i tidligfaseselskapet Tipio, som har som idé at tilfeldige forbrukere kan gå sammen for å skaffe seg en god pris på produkter og tjenester de ønsker å kjøpe.

Senere skal Tipio også åpne for at bedrifter kan gå sammen og gjøre det samme.

Wium Lie har investert i et titalls andre tidligfaseselskaper.

– Gründerne i Tipio har vist sunn stahet og godt salgstalent. Jeg har tro på ideen og menneskene bak, understreker han.

INVESTOR: Håkon Wium Lie. Foto: Twitter

– Vi vil bygge verdens råeste forhandlingsmarkedsplass, fastslår Jan Johannessen, styreleder i Tipio. Han var tidligere salgssjef i SatsElixia.

– Når mange ønsker tilbud på det samme kan tilbydere gi bud på sikre leveranser, legger han til.

Til en verdsetting på 20 millioner kroner henter selskapet i disse dager rundt 3 millioner kroner i ny aksjekapital på folkefinaniseringsplattformen Folkeinvest.

Pengene skal primært gå til markedsføring, kundedialog og kapring av bedrifter og medlemsorganisasjoner, samt videre utvikling og design av plattformen

Teknologiinvestor Svein Anders Tunheim er en annen investor i Tipio. Tunheim fikk med seg et tresifret millionbeløp da Texas Instruments kjøpte selskapet Chipcon i desember 2005.

INVESTOR: Svein Anders Tunheim. Foto: Privat

Ved forrige emisjon i 2018 ble Tipio verdsatt til 12,5 millioner.

Aksjonærer i Tipio (før emisjonen startet)

InvestorAndel
Michael Lybek21,4%
Jan Johannessen21,4%
Kristian Wulfsberg Majer21,4%
Umair Mehmood Imam10,6%
Simula Innovation As8,0%
Elin Parr Ohme7,5%
Egne aksjer6,2%
Svein Anders Tunheim3,2%
Rundmyrsvegen 137 As0,4%

Airpods, mobiler og sykler

Hus fra Norgeshus til 3 millioner kroner er ett av produktene Tipio har lagt ut kampanje på. Andre er Apple Airpod Pro, Samsung Galaxy S20 og Gekko Feather-sykkel.

HENTER INN INTERESSE: «Dråpen Moderne», ferdighus fra Norgeshus. Illustrasjon: NorgesHus

«Hvorfor handle dyrt alene når vi kan handle billig sammen», er tittelen på en forklaringsvideo bedriften har lagt ut på nettsidene sine.

HENTER INN INTERESSE: Apple Airpods Pro. Foto: Apple

Ideen er at forbrukerne kan spare penger på kjøp de gjør. Samtidig kan butikkene kutte i markedsføringsbudsjettene og heller konsentrere seg om å gi lavest mulig pris til kunder som faktisk er interessert.

Johannessen hevder at aktualiteten for Tipio er økt etter at coronaviruset slo til.

– Det skyldes mange av de samme grunnene som at netthandelen vokser, men også at folk bruker mer tid på å finne det rette produktet, hevder han.

Fant 2.000 brukere på gaten

Daglig leder i Tipio heter Michael Lybek. Han er tidligere salgsleder i Power. Elin Parr Ohme er designleder. Hun er seniordesigner i Bekk ved siden av jobben i Tipio. 

HENTER INN INTERESSE: Gekko Feather. Foto: Sport 1

Johannessen hevder at teamet er robust, at teknologien fintunet, samt at strategi, merkevare og relasjoner er på plass. 

Allerede før lansering har Tipio over 2.000 registrerte brukere.

– Det har vi primært fått ved å fysisk henvende oss til folk på gaten, særlig i forbindelse med brukertesting, sier han.

Den første tiden vil Tipio være gratis å bruke for forbrukeren, og gratis for utsalgsstedet frem til den slår til på en ordre.

Tipio tjener penger ved å ta en andel av gjennomførte kjøp på plattformen.

– Cuten vil være dynamisk avhengig av bransje. Pr. dags dato vil den ligge mellom 3 til 10 prosent, fastslår Johannessen.

I tillegg planlegger Tipio å lansere en premium abonnementsløsning for bedrifter.

Han oppgir å ha brukt rundt 3 millioner kroner på å utvikle Tipio, i tillegg til arbeidstimer fra gründerne.

– Hvilke mørke skyer ser dere i horisonten?

– Påvirkningen på digital handel og nye løsninger vil være større enn de fleste ser for seg. Det er blitt sagt at alle underliggende trender vil eskalere i og etter en krise. Om større, norske bedrifter er klare for denne disrupsjonen, er imidlertid et godt spørsmål, svarer han. 

folkeinvest
Tipio
Håkon Wium Lie
Jan Johannessen
Michael Lybek
Elin Parr Ohme
Nyheter
Digital
Handel