<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

H&M mistet halvparten av salget

Coronaviruset gjør at salget stuper dramatisk for kleskjeden Hennez & Mauritz.

    Publisert 3. apr. 2020 kl. 08.54
    Lesetid: 1 minutt
    Artikkellengde er 222 ord
    TØFFE TIDER: For Hennez & Mauritz. Foto: FREDRIK SANDBERG

    Ved utgangen av mars var 3.778 av H&Ms 5.065 butikker stengt på grunn av viruset. 

    I denne måneden falt salget med 46 prosent sammenlignet med mars i fjor, går det frem av kleskjedens kvartalsrapport.

    Vanskelige avgjørelser

    – Sikkerheten til kundene og våre ansatte er høyeste prioritet. Vi jobber intensivt for å takle denne situasjonen på best måte. Vi må ta vanskelige avgjørelser, men jeg er sikker på at vi som bedrift, når dette er over, vil fortsette å være sterke, sier Helena Helmersson, adm. direktør i H&M.

    Selskapet venter at andre kvartal (april til juni) vil bli hardt rammet av viruset også. For hver dag H&M må holde stengt, blir lagrene fullere. 

    – Med kunder verden over, fantastiske ansatte og sunn økonomi, har vi veldig gode forutsetninger for dette, sier Helmersson.

    – Mangler sidestykke

    H&M varsler at de skal gå gjennom alle kostnader, og at titusener av ansatte kan bli berørt av dette.  Selskapet har foreslått å trekke utbytte. 

    – Situasjonen mangler sidestykke, sier Helmersson.

    Tross at salget sviktet mot slutten av mars, økte H&M-gruppens nettoomsetning med 8 prosent til 54,9 milliarder svenske kroner i første kvartal. Onlinesalget har gått opp med 48 prosent. Bruttoresultatet steg med 10 prosent til 28 milliarder svenske kroner. Resultatet etter skatt kom inn på 1,9 millioner svenske korner.