Get Inspired vokser på turglade nordmenn

Get Inspired priser seg lykkelig over at selskapet investerte kraftig i en utvidelse av lageret i fjor. Nettsalg at sports- og turtøy til kvinner går så det griner for tiden.

VOKSER: – Jeg er glad for at vi har det sortimentet vi har. Nordmenn er sporty i krisetider, og vi har det folk ønsker; klær og sko til tur, trening og hjemmekos, sier Silje Landevåg, gründeren bak nettbutikken Get Inspired. Foto: Hilde Oreld
Handel

– Jeg er glad for at vi har det sortimentet vi har. Nordmenn er sporty i krisetider, og vi har det folk ønsker; klær og sko til tur, trening og hjemmekos, sier Silje Landevåg, gründeren bak nettbutikken Get Inspired.

Nordmenn er sporty i krisetider
Silje Landevåg, Get Inspired

Det som startet i en liten leilighet i 2009, har vokst til en nettbutikk for klær og sko til trening og fritid som nærmer seg en årlig omsetning på 300 millioner kroner. Coronaviruset har ikke satt en stopper for veksten, snarere tvert imot.

– 2020 startet mye bedre enn fjoråret. Netthandel har dessuten fått et oppsving etter corona, og også vi har opplevd en betydelig økning siden Erna stengte dørene, forteller Landevåg, uten at hun ønsker å tallfeste coronaveksten.

– Det er mange som ikke ønsker å handle i fysiske butikker nå, og som setter pris på å handle på nett. Vi ser også en betydelig økning blant førstegangskjøpere.

Vi har opplevd en betydelig økning siden Erna stengte dørene
Silje Landevåg, Get Inspired
STØRSTE EIERE: Søsknene Sindre og Silje Landevåg eier tilsammen 79 prosent av aksjene i Get Inspired. Foto: Stian Engh-Halstvedt

– 2019 var et stort investeringsår

Regnskapet for 2019 viser en omsetningsvekst på 17,6 prosent. Den største produktgruppen for Get Inspired er turklær, men ifølge Landevåg gjør selskapet det også bra innen sko, særlig sneakers. I 2018 lanserte nettbutikken dessuten hverdagsmote.

– Da vi så at vi solgte så mye sneakers, var det naturlig å utvide med jeans. Jeans selger vi nå masse av, sier Landevåg.

Omsetningen har økt fra 23 millioner i 2013 til 272,5 millioner i fjor. Resultatet har også vokst år for år, men i fjor ble resultatet mer enn halvert fra 16,7 millioner før skatt i 2018.

– 2019 var et stort investeringsår for oss. Vi investerte blant annet i en utvidelse av lageret, flere roboter som plukker varer og nye IT-systemer, sier Landevåg.

– Jeg er glad vi tok støyten i fjor med utbygging av lager og implementering av nye systemer. Vi er nå i stand til å møte økt etterspørsel. Det kommer godt med i disse dager. Vi hadde full bemanning på lageret i hele påsken, fortsetter hun.

GRÜNDER: Silje Landevåg er gründeren bak Get Inspired. Foto: Stian Engh-Halstvedt

Kan nå 320 mill. i 2020

Det går altså bra for Get Inspired om dagen, og Landevåg tror at denne tendensen vil fortsette.

– Folk gjør seg nå klare til norgesferie. Det gjør at de trenger både turshorts, turklær og ull i sekken, sier hun.

– Klarer dere å oppnå like bra vekst i år som i fjor?

– Vi får se, men fortsetter det slik, tror jeg det, ja.

Det vil i så fall bety at Get Inspired lander på en omsetning på 320 millioner kroner i 2020.

Get Inspired satser utelukkende på klær og sko til kvinner, og det har Landevåg tenkt å fortsette med.

– Vi kommuniserer i sosiale medier, og vi har én målgruppe. Det har vært vår suksessformel fra dag én, sier hun.

Landevåg eier nærmere 48 prosent av aksjene i Get Inspired Holding. Hennes bror, Sindre Landevåg, eier 31,5 prosent, mens det Trondheim-baserte investeringsselskapet Salvesen & Thams Invest eier resten.

Get Inspired

(Mill. kr)20192018
Driftsinntekter272,5231,7
Driftsresultat7,917
Resultat før skatt7,216,7
Årsresultat6,412,8
  • Etablert i 2009.
  • Driver netthandel med sko og klær for trening og fritid - for kvinner.
  • Eies av Diwp by Silje (Silje Landevåg) med 48 prosent, Sinvest (Sindre Landevåg) med 31 prosent og Salvesen & Thams Invest med 21 prosent.
silje landevåg
sportstøy
treningstøy
sko
nettsalg
Corona