Corona-knekk for Coca-Cola

Hittil i april er omsetningen ned med en firedel, som følge av stengte restauranter, kinoer og sportsarenaer.

ETTERSPØRSELEN STUPER: Fra en Coca-Cola-fabrikk i Kinas Hubei-provins. Foto: NTB Scanpix
Handel

Coca-Cola trakk i mars tilbake sine prognoser for 2020, og på tirsdag gjentok selskapet at usikkerhet rundt coronavirusets utvikling gjør det umulig å estimere noe som helst. Hittil i april har salgsvolumet imidlertid stupt med 25 prosent, som følge av stengte restauranter, kinoer og sportsarenaer.

Inntjeningen i andre kvartal ventes følgelig å rammes hardt.

En rekyl kommer trolig i andre halvår, ifølge ledelsen.

Bedre enn ventet

I første kvartal var både topp- og bunnlinjen overraskende lite påvirket av den globale pandemien.

Salget sank med 1 prosent, til 8,6 milliarder dollar, mens resultatet etter skatt økte fra 1,7 til 2,8 milliarder dollar.

Ekskludert ekstraordinære poster, bedret inntjeningen pr. aksje seg med 8 prosent, til 51 cent. Analytikerne hadde regnet med et nivå rundt 44 cent, og topplinjen var ventet å bli på 8,3 milliarder dollar.

Hamstret drikkevarer

«Frem til utgangen av februar økte volumet med 3 prosent, ekskludert Kina, og selskapet lå an til å oppnå de tidligere målene for 2020,» skriver Coca-Cola i en pressemelding.

I mars innførte en rekke land imidlertid sosial distansering og nedstengninger, noe som innebar langt lavere salg utenfor hjemmet.

I noen uker skjøt nett- og butikksalget derimot opp, som følge av at mange kunder hamstret drikkevarer.

Disse salgsleddene står typisk for rundt halvparten av den samlede omsetningen.

For øvrig var Coca-Colas aksjekurs opp med 0,8 prosent i forhandelen på tirsdag, etter å ha rast 3,2 prosent på mandag.

coca-cola
coronavirus
coronaviruset
nedstenging
1. kvartal
kvartalsrapport
2020