Båtsalget går unna, men forhandlere tror ikke på toppår

Båter rives unna i stort tempo, men svak krone kan fort gjøre dem dyrere. 

BÅTSALGET TIL HIMMELS: Det er bestselgere som det nå selges enda mer av enn normalt.  Foto: Nordkapp Boats
Handel

– Det er Pål. Jeg er opptatt. Jeg ringer tilbake så fort jeg er ledig, svarer daglig leder Pål Herholdt, i Herholdt Andersen, når Finansavisen ringer.

20 minutter senere ringer han tilbake.

– Det er helt sykt nå. Helt brutalt! Jeg sto med en kunde og skrev kontrakt på en Yamarin 65DC til 500.000 kroner da du ringte. Det var den fjerde båten jeg solgte i dag, og det før klokken 12. I går solgte jeg også fire båter, sier Herholdt.

Han påpeker likevel at det er mer snakk om en forskyvning enn en bonanza.

– Båtmessen «Sjøen for Alle» i midten av mars ble avlyst på grunn av coronaviruset. Vi selger normalt mye der. Det vi opplever nå er ikke et tilleggssalg, men en forskyvning som følge av dette. Akkurat nå er det et fryktelig press på leveransene. Folk har dårlig tid i år. De vil gjøre noe annet enn å sitte inne, sier han. 

Rib er populært 

– Hva selger dere mest av?

– Det er mest populært med «Brig rib» fra 18 til 23 fot. Det går også mye Yamarin i 18 til 22 fot. Vi selger til mennesker med ordinære inntekter, så mange av båtene vi selger ligger rundt 500.000 kroner i pris, men vi har også solgt en del Axopar-båter. De er dyrere, sier Herholdt.

Uansett, nordmenn skal høyst sannsynlig feriere i Norge i år. Da er det naturlig å anta at mange vil skaffe seg båt, og at dette vil være positivt for båtforhandlerne.

– Onsdag denne uken hadde vi omsatt for 30 millioner kroner hittil i år. På samme dag i fjor var omsetningen 23 millioner. Sesongen blir nok bra, men jeg tror likevel ikke at vi får et toppår i år, slik som i 2018. Men jeg er alltid pessimistisk, humrer Herholdt.

VIL FERIERE PÅ SJØEN: Mange vil ta ferien på sjøen i sommer. Yamarin er et av merkene som selger godt.

Problemene er at Herholdt Andersen går tom for båter og at de opplever leveranseproblemer på komponenter fra Italia. I tillegg vil prisene stige.

– Vi har analysert markedet en del, og snakket med valutameglere. Vi er i en situasjon der vi selger oss ut for en del båtmodeller, og må kjøpe inn til priser som er 15 prosent høyere. Det gir en prisstigning på 15 prosent, i hvert fall på de båtene vi kjøper direkte fra produsent og ikke fra importør.

– Fortsetter dere likevel å kjøpe inn?

– Det er vi veldig usikre på nå. Jeg vurderer hele tiden om vi skal shorte valuta eller kjøpe på termin. Jeg vet faktisk ikke, sier Herholdt.

Ligger bak

Daglig leder Jørgen Haga i Aaby Marine melder om stor rift om brukte båter, og et noe roligere marked for nye.

– Vi hadde veldig bra salg frem til mars, og forventet da økning i 2020. Så ble messene i mars, Sjøen for Alle og Storbåtmessen, avlyst på grunn av coronaviruset. Mars er normalt vår viktigste salgsmåned, så nå ligger vi bak fjoråret, sier Haga.

– Folk skal ha ferie hjemme i år, og det har vært en fin vår, så etter påske har vi opplevd stor interesse for nye båter, men vi tror ikke lenger på omsetningsvekst i 2020, fortsetter han.

Aaby Marine forhandler merkene Windy, Draco, Nimbus og Paragon.

– Det vi selger mest av nå er eksklusive Day-/Weekend-cruisere til en snittpris på rundt to millioner kroner.

NEPPE ALENE PÅ FJORDEN I ÅR: Det vil bli flere båter ute på sjøen denne sommeren, enn normalt. Her fra en Nimbus Nova 35. Foto: John Fuller

– Bruker folk mye penger på båt nå?

– Det er vanskelig å generalisere. Jeg vil ikke si at det er noe klondyke nå, men det er mange i Norge med god økonomi. Jeg vil tro at det vil være få forhandlere med båter på lager i juni, sier Haga.

Svak krone 

Bergen Marine er en av Norges største båtforhandlere, med merkene Nordkapp, Uttern, Bavaria, Hydrolift, Quicksilver og Saga. I tillegg er de store innen bobiler.

– Det var en bryter som ble slått av da coronakrisen inntraff. Det var helt stopp. Men etter påske har salget tatt helt av igjen. Folk har innsett at de må feriere i Norge og at båt og bobil er trygge måter å feriere på. Det er mest familier som kjøper båter nå, og det er typiske bestselgere som Uttern, Quicksilver og Nordkapp det går mest av, sier Jonas Gams Steine, daglig leder i Bergen Marina.

– Er de ikke bekymret for egen økonomi fremover?

– Kundene sparer jo mange penger på å avbryte dyre utenlandsturer og lignende. Her er det i hvert fall ganske intenst nå. Vi fikk også gjennomført en båtmesse i Bergen rett før coronakrisen, så vi ble ikke rammet på samme måte som de i Østlandsområdet, som mistet salgsmulighetene på messen i Lillestrøm.

– Hvordan blir dere rammet av svak krone?

– Vi merker det, og vi kan komme til å justere opp prisene. Vi selger imidlertid de båtene vi kjøpte inn til lavere kurs til gammel pris, så det kan bli mulighet til å gjøre et godt kupp før prisene stiger, sier Gams Steine.

SVAK KRONE: Flere forhandlere varsler dyrere båter på grunn av svak krone.

Herholdt hos Herholdt Andersen i Tønsberg tror at coronaviruset kan få en positiv effekt for bransjen også på sikt.

– Vi har en flott skjærgård, så det er ingen straff å feriere i Norge. Jeg tror folk vi få smaken på å feriere i Norge også fremover. Kundene vi henvender oss til er voksne mennesker på over 50 år. En del er også 60 og 70 år. Disse vil kanskje føle en redsel for å dra på cruise eller til utlandet også i fremtiden.

– Dette er faktisk en av få kriser der båtbransjen ikke er verst rammet, fortsetter han.