Mestergruppen: Ordreinngangen på nye boliger ligger enkelte uker på 20 prosent av normalen

Byggevarebransjen blomstrer både i Norge og Sverige, men lavt salg av nye boliger gjør at Mestergruppen ser mørke skyer i horisonten.

STØRST I SVERIGE: I august i fjor kjøpte Mestergruppen 80 prosent av aksjene XL-Bygg i Sverige. I april i år fulgte kjøpet av byggevarekjeden Bolist. Det gjør Mestergruppen til markedsleder innen byggevarer i Sverige. Her fra XL-Bygg i Kristiansand. Foto: Mestergruppen
Handel

Her til lands favner Ferd-eide Mestergruppen byggevarekjedene Byggeriet, Byggtorget, Ski Bygg og XL-Bygg med til sammen 220 byggevarehus. I tillegg kommer boligkjedene Blink Hus, Mesterhus, Nordbohus og Systemhus, samt hytteprodusenter som Saltdalshytta og Røroshytta og takstolprodusenten og Pretre.

Selskapet har dessuten på rekordtid blitt markedsleder innen byggevarer i Sverige gjennom oppkjøpet av svenske XL-Bygg (80 prosent) i august i fjor og Bolist i starten av april i år.

I fjor nådde Mestergruppen en konsernomsetning på like i overkant av 12 milliarder kroner. Det er en vekst på 3,3 prosent fra året før. Resultatet før avskrivninger endte på nærmere 400 millioner kroner.

– Omsetningen fra oppkjøpt virksomhet er inkludert i tallene fra 2018, så 3,3 prosent er vår organiske vekst. Vår sisteleddsomsetning i fjor fordelte seg med 13 milliarder kroner i Norge og 9 milliarder i Sverige, sier Mikkel Sandvik, konsernsjef i Mestergruppen.

Ski Bygg, som ble kjøpt i fjor, bidrar med en omsetning på rundt 700 millioner kroner. I tillegg til de svenske byggevarekjedene har Mestergruppen i år kjøpt boligbyggeren Nordbohus.

Privatkunder står for 15–20 prosent

Hytteomsetningen beløp seg til i fjor til 550 millioner kroner, og Mestergruppen Eiendom sto for 250 millioner.

– Vår andel i forbindelse med husproduksjon er primært salg av byggevarer. Byggevarer står for 92 prosent av vår samlede omsetning, sier Sandvik.

– Etter coronautbruddet har nordmenn pusset ivrig opp. Hvordan har dere merket dette?

– Våre byggevarehus har merket et voldsomt oppsving i salg til privatkunder. Her har vi opplevd 30-35 prosents vekst, sier Sandvik.

– Men salg til privatkunder står bare for 15-20 prosent av totalomsetningen i våre byggevarehus. Byggeplassene har gått som normalt etter corona, så også salg til proffkundene har gått litt opp, fortsetter han.

BEKYMRET: – Vår ordreinngang på nye boliger og fritidsboliger ligger enkelte uker på bare 20 prosent av normalen, sier konsernsjef Mikkel Sandvik i Mestergruppen. Foto: CF - Wesenberg

– Grunn til stor bekymring

Lavt salg av nye boliger og fritidsboliger gjør likevel at Sandvik er bekymret for høsten og inngangen til 2021.

– Vi ser mørke skyer i horisonten, ja. Vår ordreinngang på nye boliger og fritidsboliger ligger enkelte uker på bare 20 prosent av normalen. Det gir grunn til stor bekymring, og er alvorlig både for norsk økonomi og for bransjen. Dette kan bli en ordentlig nesestyver, og vi forbereder oss ved å jobbe med kostnadene, sier han.

– Hva sier du så om oppkjøpene i Sverige nå når corona har gjort sitt inntog?

– De står seg. Det siste oppkjøpet foretok vi jo etter corona. I Sverige er byggevarehusene mer rettet inn mot oppussing, og ikke så mye nybygg. Oppussingsmarkedet er stabilt i Sverige, sier sjefen i Mestergruppen.

mikkel sandvik
mestergruppen
byggevarer
Corona
xl-bygg
bolig
fritidsbolig