Carlsberg velger Norge for lansering av kullsyreholdig vann med alkohol

Kullsyreholdig, smaksatt vann med alkohol er blitt en suksess i USA. Nå velger Carlsberg å lansere sin variant, Garage, eksklusivt i Norge.

FÅ KALORIER, LITE SUKKER: En 0,33 liters boks med Garage fra Carlsberg inneholder 99 kcal og bare 2 gram sukker. Produktet ble lansert i Norge 11. mai. Foto: Carlsberg
Handel

Kullsyreholdig vann tilsatt alkohol og naturlig smak, også kalt hard seltzer, begynte for alvor å ta av i USA i 2016. I dette markedet er hard seltzer siden blitt den raskest voksende nye alkoholholdige drikken noensinne.

I 2018 vokste det amerikanske markedet med 180 prosent, og i fjor ble det solgt hard seltzer for over 2 milliarder dollar (21 milliarder kroner) i USA. Det var en vekst på 200 prosent fra året før.

Nå har Carlsberg og Ringnes valgt å lansere hard seltzeren Garage. Norge er valgt som lanseringsmarked for drikken. De to første smaksvariantene ble lansert i dagligvarehandelen 11. mai.

– Hvorfor i all verden vil folk drikke kullsyreholdig vann med alkohol?

– Det er en megatrend nå at unge mennesker er opptatt av hva de konsumerer. En 0,33 liters boks med Garage inneholder 99 kcal og 2 gram sukker, sier Anni Lehtinen, merkevaresjef for Garage hos Ringnes.

CARLSBERG VALGTE NORGE: – Norge er verdensledende når det gjelder å drikke sukkerfri brus, sier Anne Lehtinen, merkevaresjef for Garage i Ringnes. Foto: Ringnes

Hard seltzer-bølgen

Det faktum at produktet inneholder få kilokalorier og lite sukker er også hovedårsaken til at Carlsberg velger Norge som første marked for Garage.

– Drikke med lite sukker og få kilokalorier er allerede uvanlig populært blant norske forbrukere. Norge er verdensledende når det gjelder å drikke sukkerfri brus, sier Lehtinen.

Garage er ikke den første hard seltzeren i det norske markedet. I januar i år kastet Ægir Bryggeri seg på den amerikanske alkoholtrenden og lanserte Bekk. Ægir-gründer Evan Lewis er amerikaner, og bryggeriet i Flåm ble det første til å lansere hard seltzer i Norge. Siden har Lervig i Stavanger kommet med Spiked og Multibev har lansert Storm Hard Seltzer fra Halmstad Cocktails.

– Det faktum at flere aktører satser i denne kategorien er et godt tegn, mener Lehtinen.

– Hvor mye regner dere med å selge av Garage på årsbasis?

– Det er vanskelig å si når det dreier seg om et helt nytt produkt. I tillegg setter corona sine begrensninger på salget. Men når man ser på utviklingen i USA er det absolutt et potensial for suksess.

Hard seltzer

  • Kullsyreholdig vann tilsatt alkohol og smak.
  • Har vanligvis et alkoholvolum på rundt 4,5 prosent.
  • Har sin opprinnelse i USA, der salget begynte å ta av i 2016.
  • De første hard seltzer-produktene ble introdusert i Norge i år.
  • Ægir Bryggeri i Flåm var først ute med Bekk. Siden har Lervig (Spiked) og Multibev (Storm) kommet til.
  • Denne uken lanserer Carlsberg sin variant, Garage i Norge.
ringnes
carlsberg
hard seltzer
drikkevarer
alkohol
anni lehtinen
garage