– Glad for at vi ikke har tatt opp så stor gjeld

Reitangruppen søker ikke om støtte fra myndighetene til tross for at det har vært full coronabrems i kioskdivisjonen. – Det ble umusikalsk å søke, sier Odd Reitan.

FULL BREMS: Kioskbransjen er hardt rammet i coronatider. Reitangruppen favner totalt 2.080 kiosker, blant annet 7-Eleven i Norge, Sverige og Danmark. 126 kiosker er fortsatt stengt. Foto: Lena S. Falck
Handel

En rekke virksomheter har søkt om kostnadskompensasjonsstøtte fra myndighetene etter at de er blitt pålagt eller selv har valgt å stenge, i forbindelse med coronautbruddet. KappAhl, Zara, Bestseller, Kitchn, Til Bords, Krogh Optikk, Illums Bolighus Norge og Platekonpaniet er noen av handelsaktørene som har mottatt kompensasjon fra myndighetene.

Reitangruppen har besluttet ikke å søke om støtte, til tross for at Reitan Convenience er blitt hardt rammet. Denne divisjonen favner 2.080 utsalgssteder; blant annet Narvesen i Norge, Latvia og Litauen, 7-Eleven i Norge, Sverige og Danmark, Pressbyrån i Sverige og R-kioski (587 kiosker) i Finland.

– Med totalt 2.080 kiosker i syv land er vi berettiget til å søke, men vi har valgt å avstå. Intensjonen med kostnadskompensasjonsstøtten er å holde liv i levedyktige bedrifter som ikke klarer å holde seg flytende. Reitangruppen er såpass solid at det ble umusikalsk å søke, sier colonialmajor Odd Reitan.

Det har vært strevsomt å være kioskeier
Odd Reitan

– Men det har vel vært full brems i kioskbransjen de siste månedene?

– Ja, det har vært strevsomt å være kioskeier. På det meste var 170 av våre kiosker stengt. I dag holder 126 kiosker på knutepunktlokasjoner fortsatt stengt.

NÆRMEST GJELDFRI: – Jeg er stolt over og glad for at vi gjennom mange år ikke har tatt opp så stor gjeld. Det får vi igjen for nå, sier colonialmajor Odd Reitan. Foto: Eivind Yggeseth

Økonomisk støtte til egne franchisetakere

I tillegg til kioskdivisjonen og REMA 1000 favner Reitangruppen forretningsområdene Uno-X Energi, Reitan Eiendom og Reitan Kapital. Sistnevnte er Reitangruppens «sparebøsse» eller «krigskasse».

– Innen eiendom ser vi at når leietakere rammes, rammes vi. Vi har likevel berget oss relativt godt på dette forretningsområdet. Uno-X Energi har tapt en del omsetning som følge av at folk har hatt hjemmekontor, men Uno-X drives kostnadseffektivt, og her ser vi nå økende etterspørsel etter drivstoff igjen, sier Reitan.

– Innen kapitalforvaltning har vi tapt noe i år, men her hadde vi et solid år i fjor, så det er ikke problematisk, fortsetter han.

Fast food-aktører som King Food (Burger King) og Big Bite har søkt om og mottatt støtte fra myndighetene.

– Franchisetakere som driver Reitangruppens kiosker jobber jo også i fast food-bransjen. Skal heller ikke disse søke om støtte?

– Jo, selvstendige kjøpmenn i Reitan Conveninece kan vurdere om de vil søke støtte for egen del. Reitangruppen har dessuten satt av flere 100 millioner kroner for å støtte våre hardest rammede franchisetakere og samarbeidspartnere. Dette kommer i tillegg til den offentlige støtten, forteller Reitan.

I deleide selskaper som er berettiget til støtte, vil Reitangruppen gå inn med kapital tilsvarende sin eierandel.

REMA 1000 TAR MARKEDSANDELER: Veksten innen dagligvarer veier ifølge Odd Reitan resultatmessig nesten opp for svikten i andre forretningsområder. Foto: Finansavisen

REMA 1000 trekker opp

Dagligvarebransjen, blant annet REMA 1000, har klart seg klart seg særdeles bra etter coronautbruddet. Dette bekreftes også av Reitan.

– Hvor stor har veksten i Rema 1000 vært, og hvor stor har svikten vært i kioskdivisjonen?

– REMA 1000 går mye bedre nå når en stor konkurrent, «harryhandelen», er borte. REMA 1000 har dessuten tatt markedsandeler den siste tiden, og det er vi ekstremt lykkelige over. Veksten innen dagligvarer veier resultatmessig nesten opp for svikten i andre forretningsområder.

Et av Reitangruppens verdigrunnlag sier at de skal være gjeldfri. Det er Reitan glad for slik situasjonen er nå.

– Jeg er stolt over og glad for at vi gjennom mange år ikke har tatt opp så stor gjeld. Det får vi igjen for nå. I tillegg er vi heldige med måten vi er franchiseorganisert på. Mange har stor egeninteresse i bedriften, og det er dermed mange som står på. Det er utrolig hva som bor i folk, sier han.

TAPER PÅ HJEMMEKONTOR: Uno-X Energi har tapt en del omsetning som følge av at folk har hatt hjemmekontor. Foto: Lena S. Falck
odd reitan
reitangruppen
kiosk
7-eleven
narvesen
uno-x
rema 1000
Corona
Nyheter
Handel