Interiørkjeden Kid med salgsboom i april

Investorene sendte Kid-aksjen opp nesten 9 prosent etter at interiørkjeden meldte om knallsterk omsetningsvekst i april.

FRISKMELDT: Konsernsjef Anders Fjeld i Kid uttalte på kvartalspresentasjonen at interiørkjeden er tilbake på et normalnivå basert på april-tallene. Foto: Kid
Handel

Midt under den verste coronastormen ble Kids omsetning kraftig påvirket og omsetning falt med mellom 23 og 24 prosent fra 11. mars og ut første kvartal.

Men etter den gradvise gjenåpningen av samfunnet har det vært populært å handle tekstilprodukter. I april var omsetningsveksten for Kid-konsernet på 9,3 prosent, med en tilhørende like-for-like-vekst på 10,5 prosent.

I Norge vokste omsetningen med 16 prosent, mens Hemtex i Sverige hadde en negativ vekst på 0,2 prosent i april.

– Jeg tror vi skal avstå fra å kommentere mai-tallene, men jeg tror at vi kan konkludere på basis av april-tallene at vi er tilbake på et normalnivå, og vi er veldig godt fornøyd med det, sa konsernsjef Anders Fjeld under selskapets kvartalspresentasjon.

I minus

I første kvartal økte inntektene til Kid fra 298 til 508 millioner kroner, hvorav oppkjøpet av Hemtex i fjor forklarer omsetningsøkningen. Justerer man for dette vokste inntektene med 0,7 prosent i første kvartal.

Det justerte driftsresultatet før av- og nedskrivninger (EBITDA) ekskludert IFRS 16-effekter kom inn på minus 7,7 millioner kroner i kvartalet, en reduksjon på nesten 23 millioner kroner sammenlignet med i fjor. Resultat før skatt endte på minus 13 millioner kroner.

Kid

(Mill. kr)1. kv./201. kv./19
Driftsinntekter508,4298,0
Driftsresultat-20,09,4
Resultat før skatt-13,1-0,6
Resultat etter skatt-10,3-0,5

Selv om interiørkjeden rapporterte underskudd i første kvartal, ble salgstallene for april godt mottatt av investorene, og Kid-aksjen endte opp nesten 9 prosent til 59,60 kroner. Siden årsskiftet er kursen opp 20 prosent.

Få forsinkelser

Under kvartalsrapporten var det flere markedsaktører som spurte om Kid opplevde logistikkutfordringer.

– Det er umulig for oss å forutse om vi får forsinkelser. Pr. dags dato vet vi at Bangladesh og India er land som er lukket, men vi opplever at varer fra India blir levert. Vi har akkurat plassert ordrene for fjerde kvartal, som er det viktigste kvartalet for selskapet, sa Anders Fjeld, og la til:

– Disse varene skal produseres gjennom sommeren og ut mot august før de settes på båt og sendes mot Norge. Vi er forberedt på at man kan få noen mindre forsinkelser, men vi forventer ingen store, men det er umulig å forutse i dag.

Kid-sjefen trakk også frem at fabrikker med eksportlisens i Pakistan har fått åpne produksjonen igjen, og sier at de nå har varer på vei fra landet.

kid
anders fjeld