Vita Water henter penger og sikter mot utlandet

Vita Water vil erobre kontormarkedet i Europa med sine vanndispensere med smaktilsatt vann. Nå har selskapet fått inn nye investorer.

I KONTAKT MED POTENSIELLE AGENTER: – Dispenseren har et vannrensende system, så vi ser et potensial i land der vann normalt ikke drikkes rett fra kranen, sier daglig leder Bjørn Solheim (t.v.) i Vita Water. Her sammen med seniorselger Magnus Dahlby. Foto: Vita Water
Handel

Vita Water tilbyr vanndispensere til bedriftsmarkedet. På såkalte intelligente dispenserne kan brukeren på et display velge mellom vann med og uten kullsyre, vann tilsatt vitaminer eller koffein eller ulike fruktsmaker. Vannet tappes på brukerens stålflaske med tag, som er et bevis på at vedkommende har betalt.

– Vi startet i november 2019, og har nå plassert ut 45 maskiner. Vi skal vokse fort, og målsetningen er 300 maskiner i 2021, sier Bjørn Solheim, daglig leder i Vita Water.

Drammenselskapet har også fått sin dispenser inn på noen treningssentre, samt i Konnerud Idrettslag, som har bestilt dispenser og 1.000 flasker. Selskapet retter seg dessuten mot retailkjeder og hotellmarkedet.

Henter penger i coronatider

– Med bedrifter, treningssentre og hoteller som kundegrupper vil jeg anta at det har vært relativt stille siden 12. mars?Henter penger i coronatider

– Ja. Vi solgte ti maskiner i uken før corona, men så ble det veldig stille i halvannen måned. Nå begynner ting å røre litt på seg igjen. Samtidig har vi i denne perioden fått inn ny kapital, sier Solheim.

– Via dealflow.no har vi fått inn rundt 2 millioner kroner, og vi håper å nå 3 millioner. Hittil har Bertel O. Steen og Christian Wessel i Marchfirst kommet inn på eiersiden. Pengene skal brukes til å produsere en ny og enklere dispenser rettet mot kontormarkedet, fortsetter han.

Største eier i Vita Water er Via Gloria (familien Thorsrud) med 45 prosent.

– I forbindelse med emisjonen prises selskapet til 30 millioner kroner, forteller Vita Water-sjefen.

FOKUSERER PÅ BEDRIFTSMARKEDET: Vita Water har hittil levert 45 vanndispensere på det norske markedet. Målet er 300 til neste år. Foto: Vita Water

Sikter mot utlandet

For å vokse seg større sikter Vita Water seg inn mot det europeiske markedet. Selskapet er nå i kontakt med potensielle agenter på Kypros, i Sverige og Irland.

– Her i Norge har vi jo stort sett godt vann. Dispenseren har et vannrensende system, så vi ser et potensial i land der vann normalt ikke drikkes rett fra kranen.

– Vi ser også en miljøgevinst. Vår visjon er en verden uten plastflasker. I dag transporteres vann med lastebiler og skip. Vi benytter det lokale vannet. Dermed kan folk slutte å kjøpe vann på plastflasker.

I fjor nådde Vita Water en omsetning på 2,5 millioner kroner.

– Vi har hittil drevet mest med utvikling, og ikke hatt de store inntektene. I år sikter vi mot en omsetning på 10 millioner kroner. Til neste år, når vi forhåpentligvis er inne i flere markeder, er målet 30 millioner, sier Solheim.

– Når regner dere med å tjene penger?

– Vi budsjetterer med å begynne å tjene penger neste sommer.

Vita Water er finalist i Finansavisens Vext-konkurranse.

vita water
bjørn solheim
vann
bedriftsmarkedet
bertel o. steen