SpareBank 1 Markets-analytiker Øyvind Mossige mener Kid-aksjen prises helt feil

Øyvind Mossige i SpareBank 1 Markets har klokkertro på Kids oppkjøp i Sverige og mener det er helt feil at aksjen handles til en P/E-multippel på 10.

KJØP: SpareBank 1 Markets-analytiker Øyvind Mossige jekker opp kursmålet på Kid fra 68 til 90 kroner. Han mener aksjen er kraftig underpriset. Foto: Iván Kverme
Handel

Tirsdag slapp interiørkjeden Kid regnskapstall for første kvartal, og ikke overraskende ble tallene litt påvirket av coronavirusets inntreden i midten av mars. 

Men en gradvis gjenåpning av samfunnet har satt fart i Kids inntekter og i april hadde interiørkjeden med en like-for-like-vekst på 10,5 prosent. I Norge var den sammenlignbare veksten på i overkant av 16 prosent.

Etter kvartalspresentasjonen har SpareBank 1 Markets-analytiker Øyvind Mossige laget en ny analyseoppdatering, hvor overskiften er: «No kidding». Kjøpsanbefalingen opprettholdes, samtidig som kursmålet løftes fra 68 til 90 kroner.

For lav prising

Fredag ettermiddag ble Kid-aksjen omsatt for 66 kroner, etter en oppgang på 4,1 prosent. Det betyr at analytikeren ser en oppside på 36 prosent.

– Aksjen prises til 10 ganger forventet inntjening i 2021 og det er helt feil. Kid har over lang tid vist at forretningsmodellen er stabil, med høye marginer og vekst. Hvis man sammenligner med Orkla, Fjordkraft og Europris burde det ikke være noe problem å prise Kid til P/E 15, sier Øyvind Mossige, og legger til:

Aksjen prises til 10 ganger forventet inntjening i 2021 og det er helt feil
Øyvind Mossige, SpareBank 1 Markets

– Mitt inntrykk er at stadig flere investorer begynner å få interesse for caset. Aksjen byr på både inntjeningsvekst og mulighet for reprising.

Har lyktes foreløpig

Mossige er imponert over hva Kid har fått til i Norge, med høy lønnsomhet, samtidig som interiørkjeden har løpt fra konkurrentene.

– Selskapet har vært utrolig dyktige til å ha høyt varetrykk i butikk, treffe med kampanjer og inspirere kunder til å handle i butikk. I tillegg har Kid full kontroll på hele verdikjeden med design og produksjon, noe som gir en konkurransefordel, sier han.

I fjor vår kjøpte Kid aksjene i Hemtex for snaut 38 millioner svenske kroner, som tilsvarer en selskapsverdi (EV) på 226 millioner svenske kroner.

– Hemtex er det store vekstcaset, og hvis de får til snuoperasjonen er oppsiden stor og transaksjonen svært innvannende. Foreløpig ser det ut til at Kid har lykkes og de ligger langt foran forventning, sier Mossige.

Må kopiere Norge

De seneste årene har Hemtex slitt med store underskudd og hvert kvartal fra 2016 til våren 2019 har like-for-like-veksten hatt negativt fortegn.

Det endret seg nesten på dagen da Kid overtok som eier etter ICA, og i fjerde kvartal i fjor var den sammenlignbare veksten på over 20 prosent.

– Jeg er veldig sikker på at Hemtex vil bli et godt oppkjøp for Kid, gjennom å overføre suksessoppskriften fra Norge med høyt varetrykk i butikk, mer sesongvarer, aktiv markedsføring og god kampanjestyring, sier analytikeren.

Lavere inntekter pr. butikk

Ambisjonen til Hemtex er å få et driftsresultat før av- og nedskrivninger (EBITDA) på 100 millioner kroner og 150 millioner kroner i 2023.

– Det er stor sannsynlighet for at de kommer til å gjøre det enda bedre, noe som gir betydelig oppside i estimatene. I mine regneark ligger jeg inne med en inntekt pr. butikk på 9 millioner kroner for Hemtex, mens i Norge er inntekten på 12,2 millioner kroner, sier Mossige.

Ifølge analytikeren er det ganske lite overlapp mellom varene til Kid og Hemtex pr. dags dato, men det skal endre seg over tid.

– Hemtex har testet ut endel av Kids produkter og de topper salgslistene. Derfor blir det det veldig spennende når 85 prosent av varene skal overlappes i løpet av andre halvår. Det vil også gi selskapene synergier gjennom felles innkjøp, sier han.

kid
øyvind mossige
sparebank 1 markets