<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Nå får Røkke favorittbrusen i alle Coop-butikker

Oskar Sylte Mineralvannfabrikk gikk på store underskudd da Ringnes trakk seg ut i 2016. Men nå kommer de inn i hele Coop-systemet og varsler overskudd igjen.

    Publisert 29. mai 2020 kl. 18.25
    Oppdatert 2. juni 2020 klokken 07.34
    Lesetid: 2 minutter
    Artikkellengde er 426 ord
    BEDRE TIDER: Kommersiell direktør Morten Omdal varsler at Oskar Sylte endelig skal gå med overskudd igjen etter å ha fått fullt innpass i Coop-systemet. Foto: Privat

    – Vi har vært inne i Obs og Mega i to år, men nå er vi kommet inn i hele Coop-systemet med Extra, Prix, Matkroken og Marked. Det betyr voldsomt mye. Det er helt fantastisk, sier kommersiell direktør Morten Omland i Oskar Sylte Mineralvannfabrikk.

    I 2016 mistet den familieeide brusfabrikken produksjonen for Ringnes, som hadde eid 49 prosent. Deretter fulgte to år med underskudd på henholdsvis 1,9 og 3,9 millioner fordi egen portefølje ikke var stor nok til å gi pluss.

    I fjor trimmet de underskuddet til en halv million kroner etter å ha økt omsetningen fra 54 til tett innpå 60 millioner, men nå varsles det at innpasset i hele Coop vil bringe de sorte regnskapstallene tilbake.

    Det er et gjennombrudd
    Morten Omland, Oskar Sylte Mineralvannfabrikk

    – Et gjennombrudd

    – Tidligere har det har vært Bunnpris som har satset på Oskar Sylte. Men Bunnpris har nå en kampanje der de selger 400.000 flasker på én kampanje, så nå er det storhetstid for oss, sier Omland.

    – Det er et gjennombrudd, sier han.

    – Hvor mye betyr det å komme inn i hele Coop-systemet?

    – I utgangspunktet vil det medføre at vi vil øke volumet med én million liter slik at vi går fra fem til seks millioner liter. 

    – På toppen kommer kampanjer, men så får vi se hvorvidt forbrukerne velger våre produkter, sier Omland.

    ØKER DISTRIBUSJONEN: Oskar Sylte-brus - nå i hele Coop-systemet. Foto: Privat

    – Det som er spennende er at fra å ha et markedet med Coca Cola og Carlsberg, som eier Ringnes, kommer det nå en annen aktør som får plass i hyllene i tillegg.

    Målet er å tjene penger i år samt å øke ytterligere de neste årene
    Morten Omland, Oskar Sylte Mineralvannfabrikk

    Røkke-favoritt over alt

    Det hevdes at kjedene bruker Sylte brukes som pressmiddel mot de store bryggeriene. Omland håper å komme fullt inn i Norgesgruppens butikker neste år.

    – Det er stille før stormen. Vi har kommet delvis inn hos Meny, Spar og Kiwi, og venter på det siste, slik som nå har skjedd med Coop. Vi må få til det neste år. Hos Rema er vi imidlertid ikke interessante da de har Grans.

    – Målet er å tjene penger i år samt å øke ytterligere de neste årene, sier Omland.

    Sylte har en knallsterk posisjon i Molde og Møre og Romsdal der det nærmest er umulig å drive dagligvare uten å selge Sylte-brus.

    Den største Sylte-tilhengeren er Kjell Inge Røkke som angivelig skal servere favoritten ananasbrus til besøkende hos Aker. Også eks-statsminister Kjell Magne er en svoren tilhenger av Syltes pærebrus, og for Kjetil Rekdal er det bare lykken fra straffemålet mot Brasil som kan matche smaken av Sylte-brus.