<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
+ mer
DYSTERT: Det ligger an til en dårlig sommer for sentrumsbutikkene, uten turister og folk på jobb i området.  Foto: Kaare Martin Granerud

Mørkt for sentrumshandelen

Handelsstandsjef Bjørn Næss mener det ser mørkt ut for butikkene og serveringsstedene i Oslo sentrum. Han etterlyser tiltak som gratis bruk av gategrunn, gratis parkering og gratis kollektivtrafikk i helgene fra Oslo kommune.

Publisert 9. juni 2020 kl. 20.17
Oppdatert 10. juni 2020 klokken 17.51
Lesetid: 3 minutter
Artikkellengde er 522 ord

– Spesielt Oslo sentrum innenfor Ring 1 sliter, 2019 var det første året med nedgang i dette området, sier Bjørn Næss, adm. direktør i Oslo Handelsstands Forening (OHF).

I løpet av fjoråret falt omsetningen for butikker, service og servering med 1,1 prosent i sentrum av hovedstaden. Det viser Osloanalysen for 2019, som OHF la frem tirsdag.

– At Oslo sentrum har et omsetningsfall er svært alvorlig, og så kommer coronakrisen på toppen av dette og forsterker den negative utviklingen. Dermed blir situasjonen enda verre for alle som driver og jobber i området, mener Næss.

Det begynner å haste, dette må på plass før det blir sommer.
Bjørn Næss, Oslo Handelsstands Forening

Lite kunder

Til sammenligning steg omsetningen for hele Oslo-området med 2,7 prosent, mot en vekst på 1,7 prosent i resten av landet. Det er særlig Grünerløkka og Gamle Oslo som trekker opp, med alle de nye butikkene og serveringsstedene i Bjørvika og Sørenga.

– Fremover vil nok enda mer omsetning flyttes til den nye bydelen, tror Næss.

De seneste månedene har også nærsentre som ikke er bilbaserte gjort det godt, slik som på Røa, Lambertseter og Sandaker. Dette har en sammenheng med hjemmekontor og andre coronarelaterte restriksjoner, som har gjort at folk har beveget seg mer rundt der de bor.

Totalt omsatte handelsstanden i Oslo for 106,1 milliarder kroner i fjor. Samtidig var rundt 90.000 personer sysselsatte i sektoren, der to tredeler jobbet innen detaljhandel. Og det er nettopp detaljhandel som sliter mest.

– Det vil bli en avskalling fremover, og det som gjør situasjonen enda verre for sentrumshandelen er at kundegrunnlaget er borte. Folk har hjemmekontor og det er et fravær av turister. I tillegg er det en stor konsentrasjon av bransjer som gjør det dårlig, som mote og sport, forklarer OHF-sjefen.

Tiltakspakke for Oslo

Særlig tror han luksusbutikkene vil merke at de utenlandske turistene ikke besøker Norge i år.

– Turismen betyr mye, og hvis vi ikke får erstattet utenlandske turister med norske turister er det alvorlig. Det er mørke skyer for handelsstanden i Oslo, både for butikkene og restauranter, sier Næss.

For å hjelpe utviklingen mener han oslopolitikerne må komme med en redningspakke for sentrumsbutikkene og -serveringsstedene. Allerede i midten av mai etterlyste Næss tiltak. Foreløpig har lite skjedd.

– Det begynner å haste, dette må på plass før det blir sommer, mener OHF-sjefen.

– Vi trenger drahjelp for å få i gang omsetningen igjen. Kommunen bør for eksempel være på tilbudssiden når det gjelder å få bruke gategrunnen gratis. Restauranter må ha større avstand mellom bordene, og kunder vegrer seg kanskje for å gå inn i butikker. Da må man få lov til å bruke større plass ute gratis, sier han.

I tillegg mener Næss at gratis parkering og gratis kollektivtransport etter kl 17 på hverdagene og i helgene er et steg i riktig retning. Dessuten ser han for seg at mikroarrangementer som konserter og forestillinger rundt om i byen til en viss grad kan demme opp for bortfall av andre kulturarrangementer som festivaler og teater.

– Selv om det har begynt å røre seg i både handel og for serveringssteder igjen, er det fremdeles cirka halv kapasitet fra i fjor, sier Næss.