Kraftig smell for Morris-kjeden

Butikkjeden som selger reiseutstyr er hardt rammet av coronautbruddet, og har tapt tosifret millionbeløp på kort tid.

MILLIONER TAPT: Morris-kjeden hadde for noen år siden over 50 butikker i Norge. Nå er det 38 igjen, og de sliter kraftig etter coronautbruddet. Foto: Iván Kverme
Handel

Morris, som er mest kjent for å selge kofferter og annet reiseutstyr, stengte alle sine butikker i Norge 23. mars.

De ansatte ble permittert og butikkene gikk inn i dvalemodus. Ikke før 20. april åpnet butikkene igjen. 

Nå har kjeden 38 utsalgssteder i Norge. En butikk i Sarpsborg er permanent nedlagt etter den midlertidige nedstengningen i mars og april.

Dramatisk inntektsras

Ifølge en børsmelding fra Venue Retail Group, som eier Morris-kjeden i Norge, var omsetningen i perioden mars og ut mai på 16,4 millioner svenske kroner.

Det er en tilbakegang på 36,7 millioner eller 69 prosent sammenlignet med samme periode i fjor.

Driftsresultatet var i samme periode negativt med 23,2 millioner svenske kroner. I fjor var tallet -3,1 millioner kroner.

For konsernet som helhet, falt omsetningen fra 163,4 til 69,4 millioner svenske kroner siste tre måneder mot samme periode i fjor. Det var en nedgang på 57,5 prosent eller 94 millioner.

Venue Retail Group tapte 58,4 millioner svenske kroner etter skatt i siste kvartal.

Lever av folk som reiser

For bare noen år siden hadde Morris-kjeden over 50 utsalgssteder i Norge, men på grunn av store tap over flere år, har eierne redusert antall butikker og forsøkt å vri salget mer over til netthandel.

Coronasituasjonen har ikke gjort livet enkelt for konsernet, og da spesielt med tanke på omsetningen i Norge, som kun kommer fra Morris-kjeden.

I og med at kjeden sikter seg inn mot reisende, og det er innført strenge reiserestriksjoner i hele verden, har det påvirket Morris enormt. 

Salget i Norge har i prosent falt betydelig mer enn i Sverige.

NY TOPPSJEF: Lars Fins tok over som konsernsjef i Venue Retail Group 1. juni 2020. Selskapet driver Morris-kjeden i Norge. Foto: Venue Retail Group

Konsernet opplyser at de merket en bedring i omsetningen mot slutten av tremåneders-perioden, men den er fortsatt langt bak tidligere nivåer, før coronaviruset rammet verdenssamfunnet.

Driver under konkursbeskyttelse

Venue Retail Group, som også driver noen svenske butikkjeder, var nær konkurs i fjor og søkte om konkursbeskyttelse, men har klart å få på plass en restruktureringsplan og fått inn en ny stor eier som mener konsernet er liv laga.

Fra 1. juni fikk konsernet også en ny toppsjef. Lars Fins har erstattet Jonas Ottossen.

Selskapet opplyser at de innen 20. august må ha løst sine finansielle utfordringer eller søke om retten om en fjerde periode med konkursbeskyttelse. Hver periode varer i tre måneder.

morris
venue retail group
coronakrisen
detaljhandel
reiseutstyr
underskudd
konkursbeskyttelse
restrukturering
Nyheter
Handel