Moestue Group økte resultatet med nær 65 prosent

Moestue Group økte både omsetning og resultat i 2019, og ser ytterligere muligheter for vekst i 2020 til tross for et forkortet restaurantår.

STOR KUNDE: Moestue Groups største kunde, Vinmonopolet, opplever økt omsetning som følge av coronapandemien. Her med Eivind Hellstrøm og hovedeier Christopher Moestue.  Foto: Sune Eriksen
Handel

– Vi er veldig fornøyd med 2019, og har hatt vekst i alle de åtte selskapene våre, sier medeier og adm. direktør Inge Hilland.

Moestue Group leverte gode tall for regnskapsåret 2019, og økte driftsinntektene med 19 prosent fra 597 millioner kroner til 712 millioner kroner i 2019, justert for offentlige avgifter. Videre økte selskapet årsresultatet med nærmere 65 prosent til 18,4 millioner kroner i fjor. 

Moestue Group, som består av en rekke ulike datterselskaper med fokus på import av øl, vin og brennevin, er etablert i Norge, Sverige og Storbritannia.

– Vi har fått Sverige til å virkelig levere, der har vi jo både vin, øl og brennevin, sier Hilland. 

Selskapet hadde finansinntekter på 14,6 millioner kroner i 2019, sammenlignet med 6,4 millioner kroner året før.

Eierne tok i 2018 ut et utbytte på 15,1 millioner kroner, men kuttet det helt ut i 2019 for å reinvestere i selskapet og øke bemanningen. 

– Vi har sjelden tatt mye utbytte, og det gjør vi for å være i en solid posisjon når det skjer noe ekstraordinært som vi har sett de siste månedene. 

Om Moestue Group

  • Christopher Moestue (hovedeier) etablerte Moestue Grape Selections med Stein Erik Hagen i 1996.
  • Hovedvekt på produkter fra Frankrike, Italia, Tyskland og Spania. Representerer i dag rundt 200 produsenter.
  • Eies i dag av Christopher Moestue (70 %) og Inge Hilland (30 %).
  • Norges største privateide vin- og brennevinselskap.
  • Fem selskaper i Norge, to selskaper i Sverige og ett selskap i England.
FORNØYD: Adm. direktør og medeier i Moestue Group, Inge Hilland, er svært fornøyd med fjoråret. Foto: Erik Sand Johnsen

Selger dyrere vin

Hilland ser en utvikling i nordmenns drikkemønster der nordmenn er mer villig til å betale mer for vin enn tidligere, i tillegg til at folk spiser mer ute. 

– I 2019 har vi hatt en veldig sterk vekst i restaurantmarkedet og på Fine Wine, og vi ser at nordmenn drikker mer kvalitet enn tidligere, sier han. 

Han tror denne utviklingen kommer av at nordmenn sitter på mer kunnskap om vin enn hva man gjorde tidligere. 

Omsetningsvekst for Vinmonopolet

Finansavisen skrev 24. juni at Vinmonopolet økte omsetningen med 3,2 prosent i 2019. I år er det heller ingen dystre utsikter for alkoholsalget som ventes å bikke 100 millioner liter. Det tilsvarer en vekst på 21 prosent på årsbasis. Reise- og sosiale restriksjoner som følge av coronaviruset har bidratt til økt volum hos Vinmonopolet.

– Vi har vært heldige som har hatt Vinmonopolet som har hatt en så kraftig omsetningsøkning som følge av at både grensehandel og Tax Free har vært stengt.

I Moestue Groups årsberetning fremgår det at preventive tiltak mot coronaviruset kan få konsekvenser for selskapets kundefordringer og fremtidig inntjening dersom situasjonen vedvarer. Likevel er de ikke negative til i år, og ser muligheter for at 2020 kan bli i overkant bedre enn 2019 såfremt faktorer utenfor selskapets kontroll holdes nøytrale.

Moestue Group

(Mill. kr)20192018
Driftsinntekter712,7597,0
Driftsresultat21,916,0
Resultat før skatt25,617,6
Årsresultat18,411,2
vin
årsregnskap
vinmonopolet
Nyheter
Handel