Flokk planlegger coronaraid

– I år har vi en offensiv strategi, og jobber med flere muligheter for oppkjøp, sier adm. direktør Lars Ivar Røiri i Flokk-konsernet. 

STÅR STERKT GJENNOM KRISEN: Adm. direktør Lars Ivar Røiri (t.v.) mener Flokk kan dra nytte av krisen. Foto: Anders Horntvedt
Handel

– Vi er allerede ledende i Europa og har en målsetting om å bli en global aktør i kontorstolmarkedet, sier adm. direktør Lars Ivar Røiri i Flokk.

Kontorstolselskapet Flokk nærmest tredoblet resultatet i 2019, etter aggressiv oppkjøpspolitikk de siste årene. Bare i 2018 investerte Flokk-konsernet 489,5 millioner kroner i datterselskaper. Bedriften er en sammenslåingen av Skandinavias ledende kontorstolprodusenter norske HÅG, danske RBM og svenske RH.  

Flokk

(Mill. kr.)20192018
Driftsinntekter3.1622.722
Finansinntekter475325
Resultat før skatt15684
Resultat etter skatt13850
  • Europas ledende kontorstolprodusent
  • Byttet navn fra Scandinavian Business Seating i 2017
  • Etablert gjennom sammenslåing av norske Håg, svenske RH og danske RBM i 2007

Selskapet byttet navn fra Scandinavian Business Seating til Flokk i 2017. Selskapet har siden kjøpt opp flere selskaper, blant annet svenske Malmstolen i 2016, samt Svenske Offecct og den sveitsiske giganten Giroflex for totalt 175,1 millioner kroner i 2017.

Selskapet kjøpte i 2019 opp amerikanske 9to5 Seating, og Røiri vil også tyngre inn fjernere markeder.

– Vi har skaffet oss et godt fotfeste i Asia og ser gode muligheter for vekst der.

Mener salgsvolumet er helt tilbake

Tross salgssvikt under pandemien, mener sjefen i Flokk-konsernet at selskapet har klart seg bra gjennom krisen og at konkurrenters problemer kan hjelpe til videre vekst.

– Pandemien vil påvirke vårt resultat i år, i likhet med alle andre. Første prioritet under krisen har vært å holde leveranser og verdikjeden i gang og vi har klart å holde fabrikkene åpne gjennom hele krisen. Likevel har vi merket det på salgsvolumet, men vi er allerede helt tilbake når det gjelder salgsvolum i Norge, sier Røiri. 

Planlegger offensiv ekspansjon

Røiri mener krisen kan være til fordel for kontorstolgiganten og har planer om å benytte krisen til oppkjøp av flere konkurrenter.

– Krisen har helt klart styrket vår posisjon i kontorstolmarkedet. Vi har klart oss bedre enn andre siden vi har størrelse og har klart å opprettholde kvalitet på leveransesiden, mens vi ser at flere konkurrenter har problemer, sier Røiri,og legger til:

 I år har vi en offensiv strategi, og jobber med flere muligheter for oppkjøp uten at jeg kan gå noe videre inn på hvilke selskaper det gjelder.

Glad for svekket krone

Røiri mener at bedriften, som selger 90 prosent av sine varer i utlandet har fått hjelp av en svekket krone.

– Det er klart at svekkelsen av den norske kronen har vært positiv for oss, men kronekursen er ikke hoveddriveren bak resultatveksten, sier Røiri.