FOLLDAL, HEDMARK: – Jeg har ikke lykkes å skape de regionale arbeidsplassene jeg så for meg. Samtidig har jeg lært verdien av kvalifisert og motivert arbeidskraft, sier Sissel Opshaug (45), daglig leder i Atna Øl.
Startet i 2008
En annen investering hun gjorde for tre år siden har imidlertid gått mye dårligere.
I 2015 gikk hun inn i styret i håndverksbryggeriet Atna Øl, som holder til i Østerdalen, 25 mil nord for Oslo.
Bryggeriet startet i 2008, og hadde rundt 80 aksjonærer.
Senterparti-leder Trygve Slagsvold Vedum er blant dem som fortsatt befinner seg på eierlisten, riktignok bare med én aksje.
– I løpet av våren 2016 oppdaget vi at den økonomiske situasjonen var svakere enn vi trodde. Vi måtte egentlig melde oppbud, sier Opshaug.
Da gikk inn hun med 1,4 millioner kroner av sine egne penger i en emisjon som verdsatte Atna Øl til rundt 400.000 før emisjonen, slik at alle småaksjonærene ble kraftig vannet ut.
Vi sto med gravemaskin og destruerte 60.000 flasker øl. Hvis ikke det er alkoholmisbruk, vet ikke jegSissel Opshaug, Atna Øl
– Jeg brenner for å lage arbeidsplasser i regionen. Det burde egentlig være lettere å selge øl fra Atna enn bacalao fra Folldal, sier hun.
– Klarer ikke få butikk av det
Men problemene fortsatte: I 2017 måtte bryggeriets sommerøl trekkes tilbake fordi ølet hadde altfor mye kullsyre i seg.
Siden ølet var overkarbonisert, fosset flaskene over da korken ble tatt av.
I 2018 viste det seg at problemene ikke bare gjaldt sommerølet. Flere omganger med øl måtte ut fra butikkhyllene, leveres tilbake og ødelegges.
Atna Øl
(Mill. kr) | 2019* | 2018 |
Driftsinntekter | 0,6 | 1,3 |
Driftsresultat | – | −1,0 |
Resultat før skatt | 0,0 | −1,0 |
Årsresultat | – | −1,0 |
*Prognose. Eiere: Sissel Opshaug (51,0 %), Mathiesen-Atna (30,6 %), Atna Utvikling (4,0 %), andre (14,4 %). |
– Vi sto med gravemaskin og destruerte 60.000 flasker øl. Hvis ikke det er alkoholmisbruk, vet ikke jeg. Økonomisk knakk det ryggen på selskapet, og omdømmemessig var det helt katastrofe, sier Opshaug.
Etter bryggefadesene ble bryggeriet i Østerdalen nedlagt, demontert og delvis solgt. Produksjonen ble først flyttet til Trondheim, og siden høsten 2019 er Atna-ølet blitt brygget ved St. Hallvards Bryggeri i Oslo.
– Atna Øl er ikke et selvstendig bryggeri lenger, men et brand med brukbar appell i fjellregionen. Salget er forholdsvis lite, men vi har god kontroll på utgiftene, sier Opshaug.
Hun oppgir å ha rundt 2 millioner kroner på Atna Øl, i tillegg til at hun har brukt mye tid. Nå har hun mistet piffen.
– Jeg selger gjerne Atna Øl. Den som vil ha det, skal få det billig. Ølet er godt, men jeg klarer ikke å få butikk av det, sier hun.
– Vi hadde problemer
Den tidligere bryggeren ved Atna Øl er nå ute av bryggeribransjen.
– Det stemmer at vi tidvis hadde utfordringer med karboniseringen av ølet. Men siden det ikke var ønske om å investere eller bruke allerede eksisterende utstyr som satt på de nye tankene for å forberede kvaliteten, ble det vanskelig å få gode produkter hver gang, sier han.
Han har vanskelig for å peke på én enkelt årsak til problemet med for mye kullsyre på flaskene.
– Etterkarbonisering på flaske vil alltid være utfordrende, understreker han.