Coop scorer i to bransjer under corona

I fjor omsatte Coop-konsernet for over 50 milliarder. Konsernsjefen tror at 2020 kan bli minst like bra på grunn av coronaboom i både daglig- og byggevarebransjen.

DAGLIGVAREMARKEDET: – Det er tøff konkurranse, sier konsernsjef Geir Inge Stokke i Coop Norge.  Foto: Siv Dolmen
Handel

Coop har mer enn 1.200 butikker rundt om i Norge, blant annet innenfor Obs-, Extra- og Obs BYGG-kjeden. I fjor solgte konsernet dagligvarer og byggevarer for over 50 milliarder kroner. 

– Vi føler vi har lykkes godt i dagligvaremarkedet i 2019. Vi satser mye på å bygge konkurransekraft mot fremtiden. I fjor var vi først i Norge med mobilbetalinger i butikk. Vi var også først med døgnåpen butikk uten ansatte, sier Geir Inge Stokke, konsernsjef i Coop Norge. 

– Det er tøff konkurranse i dagligvaremarkedet. Det er lave marginer, og vi slåss hver eneste dag for å levere. Det er veldig viktig for oss å prestere for våre medeiere, sier han. 

Coop har nærmere 1,8 millioner medeiere, mens Rema 1000 og NorgesGruppen er eid av privatfamilier. 

Extra-kjeden vokste mest 

Coop hadde en markedsandel i dagligvaremarkedet på 29,5 prosent. Til sammenligning hadde Rema 1000 en 23,3 prosentandel og NorgesGruppen en 43,7 prosent markedsandel. 

Mens markedet vokste 1,3 prosent, vokste Coops omsetning gjennom dagligvarekjedene med 1,8 prosent. Dette er en vekst på cirka 2,3 milliarder norske kroner. Extra-kjeden i Coop vokste med hele 12 prosent i 2019.

– Extra-kjeden er den kjeden i Norge som har vokst mest i 2019. Det er en ung lavpriskjede som slåss hardt på pris hver eneste dag, sier Stokke.

– Folk er blitt klar over at det er en av de billigste butikkene til enhver tid. I tillegg har Extra større sortiment enn lavpriskonkurrentene. Du får 2.000 varer mer hos Extra enn hos konkurrentene våre, hevder han.

Lavpris utgjorde 67,1 prosent av totalmarkedet i 2019 ifølge en rapport fra Nielsen. 

VOKSER MER ENN MARKEDET: – Extra-kjeden er den kjeden i Norge som har vokst mest i 2019, hevder Stokke. Foto: Audun Braastad

Coop Norge (Konsern)

(Mill. kr)20192018
Driftsinntekter50.60849.297
Driftsresultat513478
Resultat før skatt479318
Årsresultat308807

Coop betalte ut litt over én milliard kroner til sine medlemmer i fjor.

– Det er viktig for oss å levere gode priser, gode tilbud, men også godt kjøpeutbytte til medeierne.

Stokke opplyser om at Coop nå investerer i lagerutvidelser. 

– I og med at vi tar andeler både i dagligvare og bygg, bygger vi ut dagligvarelageret vårt på Gardermoen. Vi bygger også ut faghandelslageret vårt på Langhus. 

– Vi bruker et par milliarder på å bygge ut disse lagrene, sier han. 

Boom i dagligvare og bygg

Coop opererer i to av bransjene som har kommet best ut av coronasituasjonen. 

– 2020 har på alle måter vært et ekstremt år for veldig mange. Vi merket det først 11. mars da det ble ekstrem hamstring i butikkene våre, kanskje spesielt i Østlandsområdet, sier Stokke. 

– Etter dette har det vært enormt høy omsetning både i dagligvare og bygg. Vi har hatt ekstremt mye å gjøre hele den perioden. Veksten ligger på mellom 20 og 40 prosent. Det er mange som valgt å pusse opp hjemmet sitt og investere i hjem i denne perioden, sier han. 

I juni var Coop vekstvinneren i dagligvarebransjen. 

– Vi har hatt veldig bra utvikling i både juni og juli. Det har vært stor omsetningsøkning for dagligvare generelt. 

 Hvordan ser du på resten av året?

– Jeg ser på resten av året med usikkerhet. Vi vet ikke helt hva som skjer rundt coronaviruset, og det skaper stor usikkerhet for alle parter, sier Stokke. 

Likevel tror Stokke omsetningen kan øke fra 2019. 

– Når vi reiser mindre enn vanlig bruker vi mer penger på mat og oppussing, så alt tyder på at vi kommer til å få bra omsetningsvekst ut året, sier han.