Totalt økte salget med 59 prosent på årsbasis i juli, ifølge fersk statistikk. Kalenderjusterte tall viser en oppgang på 53 prosent.
Butikkene nærmest Sverige har hatt klart størst vekst, heter det fra Vinmonopolet.
«Flere kommuner langs svenskegrensen som Kongsvinger, Halden, Fredrikstad, Sarpsborg, Rakkestad, Aurskog-Høland og Indre Østfold har alle en vekst over 100 prosent i juli, men alt dette er steder der Vinmonopolet hadde et lavt salg pr. innbygger før coronasituasjonen», sier kommunikasjonssjef Jens Nordahl.
Salget av akevitt gikk alene opp 61 prosent fra fjoråret.
Helt siden coronakrisen satte inn, har Vinmonopolet opplevd økt salg av sine varer. Normalt kjøper folk i snitt cirka 2,2 liter pr. besøk, mens etter coronaviruset kom har folk kjøpt nesten 3 liter pr. besøk.
Totalt har Vinmonopolet solgt 50,5 millioner liter i første halvår, opp 12,3 millioner fra i fjor. Endringen er størst i Viken med en oppgang på 49 prosent.