I andre kvartal steg e-handelen med 54 prosent i Norden, sammenlignet med samme periode for ett år siden. Det viser tall fra programvareselskapet Salesforce. De har samlet inn data fra 1.388 nettbutikker i 41 land.
Veksten på 54 prosent er den største hoppet Salesforce har registrert siden de begynte å måle netthandel for syv år siden.
Vi bruker mer
Også antall bestillinger, gjennomsnittlig forbruk pr. besøk og trafikk har steget kraftig, med henholdsvis 57, 38 og 11 prosent, sammenlignet med fjoråret.
55 prosent av bestillingene som ble gjort i andre kvartal ble gjort gjennom mobiltelefonen. Netthandel gjennom PC steg noe, til 37 prosent, mens nettbrett blir stadig mindre populært, og utgjør kun 6 prosent av alle kjøp.
Globalt steg netthandel med 71 prosent i andre kvartal sammenlignet med samme periode i fjor. Kjøp av mat, personlig pleie og andre dagligvareprodukter steg med 154 prosent globalt.