Stein Erik Hagens interiørkjede Kremmerhuset har tapt 53 mill. på tre år

Interiørkjeden Kremmerhuset gikk med dundrende underskudd i fjor - for tredje år på rad. En pågående snuprosess ventes å gi resultatvekst i 2020.

63 BUTIKKER: Kremmerhuset har planer om å åpne flere butikker. Denne butikken på Tveita senter åpnet i går. Foto: Esben Johansen
Handel

I en årrekke var interiørkjeden Kremmerhuset en suksess. Eieren Jens Otto Hoff kunne glede seg over tosifrede marginer. I 2014 solgte han selskapet til Stein Erik Hagens familiekonsern Canica.

I 2017 gikk Kremmerhuset Ting & Sånt med sitt første underskudd, og slik har det fortsatt. Fjoråret ble avsluttet med et underskudd på 16,4 millioner kroner. Til sammen har selskapet tapt 53 millioner i løpet av de tre siste årene.

– Kremmerhuset er i en snuprosess, og i den forbindelse har vi ryddet og rigget oss for vekst og dermed tatt noen engangskostnader i 2019. I tillegg har vi hatt for høye driftskostnader som vi nå har fått justert ned . Dette har resultert i at vi leverer et vesentlig bedre resultat hittil i år målt mot 2019, sier daglig leder Vebjørn Torsetnes i Kremmerhuset.

EIER: Stein Erik Hagens Canica. Foto: Iván Kverme

– Fulgte ikke godt nok med

De seneste tre årene med underskudd begrunner han med at Kremmerhuset har fått mange nye konkurrenter.

– Det er kommet flere butikker i kategorien bredt vareutvalg. I tillegg har flere av de etablerte kjedene, blant annet Kid, utvidet sitt sortiment innen interiør, sier Kremmerhuset-sjefen.

– En annen årsak til tre år med underskudd er at vi ikke fulgte godt nok med. Vi ble hengende igjen i shabby chic og østeninspirerte varer, samtidig som forbrukerne beveget seg videre. Vi har nå tatt et langt steg videre innen stilretning og sortiment, og får svært god respons på det fra kundene. Jeg kom inn sommeren 2018, og siden har teamet jobbet med å snu kjeden, fortsetter han.

Omsetningen i Kremmerhuset Ting & Sånt sank med 1,5 prosent til 260 millioner kroner i fjor. Kjeden hadde det samme antallet butikker i 2019 som i 2018 - 63 stykk.

– I år har vi flyttet og re-åpnet flere butikker. Vi har blant annet åpnet på Vestkanten i Bergen og i går åpnet vi en ny butikk på Tveita senter i Oslo.

– Hvor stor del av omsetningen i sto nettsalget for i 2019?

– Vi jobber mot en nettomsetning på 12 prosent. Vi ligger litt bak dette målet hittil i år, men vi har en god vekst i netthandel. Veksten er på over 100 prosent mot 2019, sier Torsetnes.

FULGTE IKKE MED: – Vi ble hengende igjen i shabby chic og østeninspirerte varer, samtidig som forbrukerne beveget seg videre, sier daglig leder Vebjørn Torsetnes i Kremmerhuset. Foto: Esben Johansen

Resultatvekst i coronaåret

Kremmerhuset fikk ifølge Torsetnes «en skikkelig nedtur» i mars, som følge av corona.

– Vi mistet 70 prosent av omsetningen i butikk over natten. Vi stengte alle butikker i mars. Alle var stengt i to uker og noen var stengt i opptil fire uker.

Kjeden har likevel planer om å åpne nye butikker; noen av disse i løpet av de kommende månedene. I tillegg jobber Kremmerhuset med å flytte butikker fra lokasjoner som ikke er attraktive til steder med høyere kundetrafikk.

– Vi er i kategorien hus og hjem og har hatt god vekst etter at butikkene åpnet igjen. Det har vært en iver etter å pusse opp både hjemme og på hytta, sier Torsetnes, og fortsetter:

– Vi har eventyrlig vekst på nett og god fart i butikkene. 2020 ser på nåværende tidspunkt ut til å bli et bra år, og vi ligger godt an til å klare ambisjonen om resultatvekst på tross av corona.

Kremmerhuset het tidligere Neste Stopp, og ble startet av familien Hoff i Trondheim.

I fjor sommer flyttet Kremmerhuset fra Trondheim og sammen med Jernia, som også eies av Canica, på Vinterbro.

– Det gir oss synergier på lagerdrift i tillegg til økonomi og IT.

Kremmerhuset Ting & Sånt

(Mill. kr)20192018
Driftsinntekter260,3264,2
Driftsresultat−14,7−22,1
Resultat før skatt−16,4−23,2
Årsresultat−12,7−18,3
Kremmerhuset
interiør
Vebjørn Torsetnes
stein erik hagen
canica
Nyheter
Handel