Ørnulf Høyer tapte nær 20 millioner på nettbutikk og egen merkevare

Ørnulf Høyer gikk på stortap i fjor som følge av satsing på nettbutikk og egen kolleksjon. Nå invester en britisk investor 30 millioner i nettsatsingen.

GIR GASS I MOTBAKKEN: Ørnulf Høyer gikk på sitt svakeste år på lenge, og må garantere for oppgjør i datterselskap etter at kundefordringene har vokst. Likevel vil han satse stort på nettbutikken sammen med en internasjonal investor. Foto: NTB Scanpix
Handel

– Vi er i sluttforhandlinger med en utenlandsk investor som vil satse tungt på nettbutikken vår og vår egne kolleksjon. Vi har skrevet intensjonsavtale og skal få de siste punktene på plass i dag, sier Ørnulf Høyer.

Torsdag ettermiddag bekrefter Høyer at Nordic Kolektive Investments investerer 30 millioner kroner og får 49,5 prosent av nettbutikk og Høyers egne merkevaresatsing.

Høyers rykende ferske 2019-regnskaper viser underskudd på 7,6 millioner kroner etter at satsingen på nettbutikk og egen kleskolleksjon belastet regnskapet med nærmere 20 millioner kroner.

Men Ørnulf Høyer gir ikke opp. I stedet gjør han et spleiselag med den britiske investoren for deretter å få inn også andre investorer i senere transjer.

Planen er å mangedoble omsetningen på nett. I fjor hadde vi 24 millioner, og vi skal raskt over 100 millioner
Ørnulf Høyer

Norden, Europa og Asia

– Planen er først å lansere Norge og så i Norden før vi går videre ut i Europa og kanskje enkelte asiatiske land. Det handler om en internasjonal partner med kontakter over hele verden som mener Høyer er et fantastisk konsept. Ingen har tatt den posisjonen vi ønsker å ta, sier Høyer til Finansavisen.

Høyer Gruppen

(Mill. kr)20192018
Driftsinntekter352,2387,4
Driftsresultat−0,25,3
Resultat før skatt−7,60,7

Høyer legger opp til at nettbutikken skal nå 300 millioner i omsetning innen 2023.

– Senere vil begge parter bli vannet ut når flere investorer kommer inn, sier Høyer.

Da planlegges det en emisjon på hele 100 millioner kroner for å sikre fortsatt vekst. De voldsomme vekstplanene er ikke bare tenkt til nettbutikken, men også Høyers egne merkevarer der det legges opp til en omsetning på 200 millioner innen 2025.

Han understreker dog at det kun er nettbutikken og Høyer Design som får inn investorene. Høyer-butikkene vil klesgründeren fortsatt eie slik han gjør i dag.

Det koster vanvittig mye å ha en robotbutikk på nett
Ørnulf Høyer

– Hang i en tynn tråd

– Planen er å mangedoble omsetningen på nett. I fjor hadde vi 24 millioner, og vi skal raskt over 100 millioner, sier Høyer.

Avtalen med investoren handler om et initialt beløp med forpliktelse til å gå inn med mer etterhvert.

– Det koster vanvittig mye må ha en robotbutikk på nett. Vi kan knytte nettbutikken opp mot de fysiske butikkene. Jeg er gründer med lager og klær, men man trenger av og til mer krefter selv om vi har reinvestert mye. Etter corona er det imidlertid sunt å få inn ny ekspertise.

Egne merkevarer i Høyer Design hang i en tynn tråd uten at vi fikk inn investoren
Ørnulf Høyer

Høyer har fem års erfaring med nettbutikk fra en uheldig start i 2015 og relansering i 2018 før det nå gjøres et nytt løft.

– Egne merkevarer i Høyer Design hang i en tynn tråd uten at vi fikk inn investoren, men nå blir selskapet viktig med tanke på utvikling av egne klær som selges kun på nett, sier Høyer.

– Intensjonsavtalen med investoren avhenger av noen forutsetninger, men de er så godt som landet, legger han til.

Kundefordringer til værs

Satsingen på nett kommer etter at Høyers omsetning stupte i 2019 - fra 387,4 millioner til bare 352,2 millioner. Driftsresultatet falt fra pluss 5,3 til minus 0,2, mens finanskostnader bidro til at et marginalt overskudd i 2018 ble til minus 7,6 millioner i fjor.

I tillegg til underskudd har kundefordringene i konsernet skutt i været - fra 16,4 til 29,9 millioner kroner, og Ørnulf Høyer har måttet gå inn og påta seg å dekke fordringer for ett av datterselskapene ved å avskrive gjeld til Høyer Gruppen dersom datteren ikke kan gjøre opp sine fordringer.

Høyer har også søkt om og blitt innvilget lån garantert av staten samt kontantstøtte fra myndighetene knyttet til årets coronasituasjon.

– Nå er likviditeten bedre enn på lenge. Det var nettsatsing og egen kolleksjon som trakk ned i fjor. Fysiske butikker og agentur hadde 11 millioner i overskudd, sier Høyer.

Med den optimismen er han i full gang med å åpne fire butikker, hvorav én som allerede er igang i Drammen samt én i Sandefjord, én i Byporten i Oslo og en i Harstad.

ørnulf høyer
høyer gruppen
Nyheter
Handel