Olaf Tufte doblet overskuddet i fjor

Olaf Tufte presses på pris, og sliter med å få innpass hos de store sportskjedene. Nå må han satse på egen distribusjon for å få solgt kolleksjonen.

MÅ GJØRE JOBBEN SELV: Olaf Tufte er opptatt av kvalitetsklær som koster mer å produsere, men sliter med innpass hos sportskjedenr. Nå må han gjøre mer av salget selv. Foto: Vidar Ruud
Handel

Tuftebokserne har vært et eventyr for roeren Olaf Tufte. Raskt tjente han flere millioner kroner årlig uten all verdens omsetning. Fra 2016 til 2018 løftet omsetningen seg fra 35 til 60 millioner kroner. Likevel stupte resultatet fra over 7 millioner til under 4.

Daglig leder Per Øyvind Jacobsen har tidligere uttalt til Finansavisen at økningen i omsetningen i hovedsak har skyldtes at selskapet har tatt tilbake distribusjonen av merkevaren.

Det er vanskelig å komme inn i de store kjedene, og vi satser derfor sterkere på direkte salg til lokale forhandlere og egen distribusjon
Per Øyvind Jacobsen

Men i fjor styrket selskapet igjen marginene selv om de fortsatt er lavere enn de var for flere år siden. Fjoråret endte opp med et driftsresultat på 7,8 millioner kroner, opp fra 3,8 millioner i 2018. Resultatet før skatt økte fra 3,9 til 7,5 millioner kroner.

Tufte Wear

(Mill. kr)20192018
Driftsinntekter61,056,9
Driftsresultat7,83,8
Resultat før skatt7,53,9
Årsresultat6,12,8

Presses ut av kjedene

- Vi tok over distribusjonen selv i 2018, så det var et omstillingsår. 2019 gikk bedre etter en suksessrik omstilling, og Tufte har fortsatt å investere i produktutvikling, distribusjonsstrategi og nye systemer, sier Per Øyvind Jacobsen.

Vi opplever dessverre at nesten det eneste som betyr noe for kjedene er pris
Per Øyvind Jacobsen

Tufte satser mer på egen distribusjon etter å ha gått ut av en del kjeder.

- Det er vanskelig å komme inn i de store kjedene, og vi satser derfor sterkere på direkte salg til lokale forhandlere og egen distribusjon. Det er positivt lønnsomhetsmessig ettersom marginene blir bedre når vi selger på egenhånd, og vi er stolte av å kunne vokse samtidig som vi har tatt tøffe beslutninger på distribusjonsvalg.

- Sluttkundene er mer opptatt av dette enn tidligere, men vi opplever dessverre at nesten det eneste som betyr noe for kjedene er pris, sier Jacobsen.

Tufte har for lengst utvidet kolleksjonen til å omfatte mer enn boksershortser. Nå har de full kolleksjon med turtøy, ull og baselayers i tillegg til bokserne.

- Vi har forsøkt, og lyktes med, å bli en klesprodusent for barn og voksne, mann og dame samt tur og base, sier Jacobsen.

Tjener på smittevernutstyr

For 2020 skriver Tufte i sin årsrapport at Covid-19 rammet ved at enkelte kunder stengte sine butikker, mens andre stoppet å kjøpe inn varer, hvilket har redusert omsetningen av Tufteprodukter i perioden mars til juni. Som motvekt har Tufte økt salget gjennom nettbutikken i tillegg til salg av smittevernutstyr. Dette medfører ifølge selskapet at 2020 likevel forventes å ende opp med svak omsetningsøkning, og en lønnsomhet som ikke vil avvike mye fra 2019.

Tufte Wear er eiet med 57,2 prosent av Per Øyvind Jacobsen, mens Olaf Tufte eier de resterende 42,8 prosentene av selskapet.

olaf tufte
tufte wear
per øyvind jacobsen
Nyheter
Sport
Handel