Vil ta norske minikantiner ut i verden

S:mart snuser på muligheten gå nordisk med sine betalingskjøleskap. Men først vil bedriften kapre noen hundre millioner av det norske milliardmarkedet for kantiner. 

MINIKANTINER: – Idéen med S:mart er at alle bedrifter skal ha mat og drikke tilgjengelig gjennom hele arbeidsdagen, sier S-mart-gründer Henrik S. Bjønness. Foto: Anders Horntvedt
Handel

– Vi kaller det ultra convenience. S:mart er en minikantinekjede, sier Henrik S. Bjønness (39), daglig leder og gründer i S:mart.

Han henter seg en ost og skinke-sandwich fra kjøleskapet på Startuplab, kontorfellesskapet der bedriften har kontor.

S:mart har kjøleskap installert hos 70 ulike arbeidsgivere i triangelet Asker-Kolbotn-Gjelleråsen.

Kjøleskapene er fylt med kioskvarer: God Morgen-yoghurt fra Tine, energibarer, Red Bull og baguetter og sandwicher fra Bama-selskapet Nordic Lunch.

Jeg har lenge hatt lyst til å fornye varehandelen
Henrik S. Bjønness, daglig leder i S:mart

– USA, Tyskland og Sverige var tidlig ute med døgnåpne mat- og drikketilbud på jobb. Idéen med S:mart er at alle bedrifter skal ha mat og drikke tilgjengelig gjennom hele arbeidsdagen. sier Bjønness.

I de tilfellene der skapene har lås, åpnes den med en egenutviklet app. Også betalingen for varene skjer gjennom appen. 

Ordningen er tillitsbasert, så for så vidt hindrer ingen brukeren i å ta med seg flere produkter enn han har betalt for.

– Tyverier registreres, og vi har stålkontroll på vareflyten i skapene, reklamerer Bjønness.

– TEKNOLOGIEN ER KJERNEN: I de tilfellene der skapene har lås, åpnes den med en egenutviklet app. Også betalingen for varene skjer gjennom appen. Foto: Anders Horntvedt

Jobbet seks år som konsulent

– Teknologien bak er kjernen i det vi gjør. Vi har laget et ganske sofistikert prognosesystem som spår hvilke varer som vil bli solgt når, sier Henrik Bjønness.

Han var konsulent i Accenture fra 2007 til 2013 før han ble bitt av detaljhandelbasilllen. Selskapet S:mart het i flere år Norwegian Vending.

– Jeg har lenge hatt lyst til å fornye varehandelen. Medarbeiderne trenger mat og drikke, og de vil gjerne spise sunt så lenge varene er tilgjengelig. Med et slikt salgspunkt slipper medarbeiderne å forlate arbeidsplassen når de skal jobbe overtid eller hvis de blir sultne ved 14-tiden, sier Bjønness.

I motsetning til i annen varehandel kommer inntektene fra både tjenesteabonnement og tradisjonelle salgsinntekter.

Et skap koster 2.900 kroner i måneden for snacks og overtidsmat, 4.900 kroner hvis arbeidsgiveren vil ha et bredere sortiment.

– Vi har klart å skape et konsept som fungerer i tillitsoner. Skapene våre står både i bilverksteder og de fineste corporate-lokalene. Vi hadde aldri fått lov til å stå slike steder med de gammeldagse vareautomatene: De med brus og sjokolade, og der tieren setter seg fast, sier han.

Selskapet har fem ansatte. I tillegg kommer jobben med å distribuere varer. Den jobben har S:mart satt ut til budselskapet Modulsystem Transport.

Priset til 20 millioner kroner

I april i år hentet selskapet 3 millioner kroner i frisk egenkapital til en prising på 20 millioner kroner. 

Inn på eiersiden kom blant andre Brødboksen-gründer Arnulf Refsnes med selskapet Agilis, der han er daglig leder. Agilis bidro ikke i former av penger, men med sweat equity, det vil si arbeidsinnsats innenfor digital utvikling.

Innsatsen ble verdsatt til 1 million kroner. Det ga Agilis rundt 5 prosent av aksjene S:mart-aksjene.

– Første halvår 2021 planlegger vi en ny emisjon på mellom 5 og 10 millioner kroner.

S:mart har så langt ikke tjent penger, og har et akkumulert underskudd på 3 millioner kroner siden starten.

STÅR I TILLITSSONER: – Vi har klart å skape et konsept som fungerer i tillitsoner. Skapene våre står både i bilverksteder og de fineste corporate-lokalene, sier Henrik S. Bjønness, daglig leder i S:mart. Foto: Anders Horntvedt

Bjønness har beregnet at break even-punktet er 100 bedriftskunder, men ambisjonen på sikt er å bli mye større enn som så.

– Vi utfordrer de store kantineselskapene. Målet er at S:mart skal kapre noen hundre millioner av det 7 milliarder kroner store kantinemarkedet i Norge, sier Henrik Bjønness.

– Hvorfor vil dere satse internasjonalt når dere ikke har noe tilbud utenfor Oslo-området?

– Det er store muligheter flere steder i Norge, men inntil videre konsentrerer vi oss om Stor-Oslo. Modellen for internasjonal satsing er ikke spikret, men vi er i dialog med flere spennende nordiske aktører.

S:mart

(Mill. kr)20192018
Driftsinntekter7,03,1
Driftsresultat−1,2−0,6
Resultat før skatt−1,4−0,7
Årsresultat−0,2−0,7

Eiere: Henrik Bjønness (29,5 %), Niels Chr. Bjønness (16,5 %) Anders B. Frøystad (12,3 %), Christian Fredrik Michelet (7,6 %), Åse Aulie Michelet (7,6 %), Startuplab Founders (7,1 %), andre (19,4 %).

– Hvordan ser S:mart ut om fem år?

– Ambisjonen er 1.000 bedriftskunder. Innen 2025 skal vi også ha inngått gode partnerskap som har dratt satsingen vår internasjonalt.

arnulf refsnes
Modulsystem Transport
startuplab
Åse Aulie Michelet
christian fredrik michelet
niels chr. bjønness
henrik s. bjønness
s:mart
anders frøystad
anders b. frøystad
Nyheter
Handel