Norges 60 største kjøpesentre vokste med 4,4 prosent - beste siden finanskrisen

Motebransjen, servering og tjenesteytende næringer sliter fortsatt, men landets 60 største kjøpesentre opplevde den høyeste veksten pr. tredje kvartal siden finanskrisen.

SVIKT I SENTRUM: 60 prosent av Aker Brygges omsetning ligger i restaurantene. Oslo sentrum har slitt med få besøkende, og Bydel Aker Brygge viste en omsetningssvikt på 22,6 prosent i årets ni første måneder. Bildet er tatt i april. Foto: Iván Kverme
Handel

Coronaviruset satte et umiddelbart preg på landets kjøpesenterbransje da det traff Norge i mars. I første kvartal sank omsetningen i landets 60 største kjøpesentre med 4,7 prosent. Etter første halvår var nedgangen på 0,4 prosent.

Ferske tall fra Kvarud Analyse viser at juli, august og september ble gode måneder for Norges 60 største kjøpesentre. Veksten i tredje kvartal isolert sett var på hele 12 prosent, og samlet viste disse sentrene en omsetningsøkning på 4,4 prosent til i overkant av 64,1 milliarder kroner i årets ni første måneder.

– Mye av årsaken til dette er at det ikke har vært mulig å bruke penger på andre ting, som for eksempel utenlandsreiser. Deler av handelen nyter godt av dette. Stengte grenser, som har medført en sterk reduksjon i svenskehandelen og taxfree, har også hatt sitt å si, sier Tore Kvarud i Kvarud Analyse.

Ser man bort fra 2015, da veksten pr. tredje kvartal lå på 6 prosent, er året i år det beste for de 60 største kjøpesentrene siden finanskrisen.

– Men veksten i 2015 bærer preg av at det ble åpnet to kjøpesentre i november 2014 som kom inn på listen i første-tredje kvartal 2015. Ser man bort fra disse to sentrene hadde de øvrige en vekst på 3,6 prosent dette året. Så i realiteten er veksten høyere så langt i år enn i samme periode i 2015, sier Kvarud.

VEKST PÅ 4,4 PROSENT FORDI...: – Det har ikke har vært mulig å bruke penger på andre ting, som for eksempel utenlandsreiser, sier Tore Kvarud i Kvarud Analyse. Foto: Finansavisen

Vinmonopolet blomstrer i Østfold

Det faktum at grensehandelen nærmest har stoppet opp har medført at sentre i tidligere Østfold fylke jevnt over gjør det bra. AMFI Borg i Sarpsborg (opp 25,6 prosent), Østfoldhallene i Fredrikstad (opp 9 prosent) og Tista Handelspark/Tista Senter i Halden (opp 17,2 prosent) er eksempler på dette.

– Det faktum at folk ikke kommer seg over grensen til Sverige er hovedårsaken til vår gode vekst. Innen mat og drikke har vi hatt en vekst på 43 prosent i årets ni første måneder, sier senterleder Britt Brattli ved Tista Senter.

Norges 60 største kjøpesentre, pr. 3. kvartal

KategoriOmsetningsendring
Mat og drikke17,8 %
Klær, sko, vesker–12,3 %
Spesialbutikker6 %
Hus og hjem14,3 %
Service og tjenesteytende–27,5 %
Servering–13,7 %
Butikkhandel, samlet7,3 %
Øvrige virksomheter–15,8 %

Kilde: Kvarud Analyse

Til sammenligning har landets 60 største kjøpesentre hatt en samlet vekst innen mat og drikke på 17,8 prosent.

– Vinmonopolet her på senteret hadde en økning på over 100 prosent i årets første halvår. Regjeringen må gjøre noe med prisene på alkohol, tobakk og sukkerholdige varer. Disse varene er rett og slett veldig mye billigere i Sverige, sier Brattli.

Hun trekker også frem helsekost, kosmetikk og varer til hus og hjem som kategorier som har vokst ved Tista Senter hittil i år.

BOOM I ØSTFOLD UTEN SVENSKEHANDEL: – Innen mat og drikke har vi hatt en vekst på 43 prosent i årets ni første måneder, sier senterleder Britt Brattli ved Tista Senter i Halden. Foto: Vibeke Havenstrøm

Skyter fart i Tromsø

Kun 16 av de 60 sentrene opplevde svikt i omsetningen i årets ni første måneder. Det er ikke kun i Østfold man opplever kraftig vekst. K1 Storhandel i Tromsø økte med hele 24,8 prosent.

– Veksten henger sammen med at vi satser på storhandel, og at vi har store, etablerte aktører som er ledende i sitt segment. Behovet for hjemmekontorløsninger ga vekst for aktører som Elkjøp og Staples allerede i slutten av mars, og etter hvert skapte oppussingsboomen vekst for Jula, Skeidar og Jysk hos oss, sier senterleder Grete Irtun ved K1 Storhandel.

– Vi har også en stor Rema 1000-butikk med god plass. Folk har nok følt at det er trygt å handle der. Flere av våre aktører har også merket at svært mange har feriert i Norge i sommer og at frilufts- og turlivet har vært mer aktivt i år enn noensinne, fortsetter hun.

VEKST FOR STORHANDEL: Senterleder Grete Irtun ved K1 Storhandel i Tromsø kan vise til en vekst på 24,8 prosent. Foto: K1 Storhandel

Tøft i Oslo sentrum

Butikkhandelen i de 60 største kjøpesentrene økte totalt med 7,3 prosent i årets ni første måneder. Kategorien klær, sko og vesker viste imidlertid en nedgang på 12,3 prosent. Servering i kjøpesentrene viste en samlet svikt på 13,7 prosent.

– Bysentre i Oslo, som Bydel Aker Brygge og Oslo City, får på et vis dobbelt straff. De har et høyt innslag av mote og servering. I tillegg slår myndighetens oppfordring til hjemmekontor og til ikke å benytte kollektivtransport svært negativt ut for kjøpesentrene i Oslo sentrum, sier Kvarud.

Det kan destinasjonssjef Thomas Nygård ved Aker Brygge skrive under på. Senteret viser en nedgang på 22,6 prosent.

– Hovedforklaringen er at Aker Brygge er restauranttung. 60 prosent av vår omsetning ligger i restaurantene, sier han, og fortsetter:

– Her er det tre ting som spiller inn. I august og september var det ingen store kulturelle arrangementer i Oslo. Det var heller ingen konferansevirksomhet. Sist, men ikke minst, var det ingen utlendinger i Oslo i august og september. Alle disse tre tingene trekker normalt mange mennesker til sentrum.

Øvrige kjøpesentre som viste til dels stor nedgang pr. tredje kvartal er Oslo City (ned 16,6 prosent), Amanda Storsenter i Haugesund (ned 9,8 prosent), Solsiden Kjøpesenter i Trondheim (ned 8,8 prosent) og Trondheim Torg i samme by (ned 9,9 prosent).

– Hvilke forventninger har du til 2020 som helhet?

– Det er mye usikkerhet ute og går, men farten i oktober har hittil vært ganske bra. Jeg tror på en brukbar vekst ut året; kanskje høyere enn 4,4 prosent, sier Kvarud.

Norges 60 største kjøpesentre (Pr. 3. kvartal)*

RangeringSenterSted1.-3. kvartal 20201. -3. kvartal 2019Endring i %
1Strømmen StorsenterStrømmen2.3772.1858,7
2Lagunen Storsenter 1)Bergen2.3702.13910,8
3Sandvika StorsenterSandvika2.2192.1781,9
4AMFI MoaÅlesund2.0572.0371,0
5Storo StorsenterOslo1.8731.8680,3
6SørlandssenteretKristiansand1.8361.7037,8
7CC VestOslo1.7231.53212,5
8ALNA Senter 2)Oslo1.6361.36519,8
9KvadratSandnes1.5871.5313,7
10Sartor StorsenterStraume1.5781.5601,2
11City LadeTrondheim1.5311.4009,3
12City NordBodø1.5251.3929,5
13Jekta StorsenterTromsø1.4361.3486,5
14Ski StorsenterSki1.3941.422−1,9
15Jessheim StorsenterJessheim1.3471.3410,4
16Åsane StorsenterBergen1.2871.2602,1
17City SydTrondheim1.2591.270−0,9
18Vinterbro SenterVinterbro1.2571.05918,7
19Vestkanten StorsenterBergen1.1661.1204,1
20AMFI SteinkjerSteinkjer1.0841.0364,6
21AMFI MadlaHafrsfjord1.0831.0315,0
22Oslo CityOslo1.0721.285−16,6
23Bydel Aker BryggeOslo1.0491.355−22,6
24Buskerud StorsenterKrokstadelva1.03493510,6
25HorisontBergen9819394,5
26Metro SenterSkårer96786911,2
27JærhagenKlepp96381418,3
28Lambertseter SenterOslo9358806,2
29HerkulesSkien920932−1,2
30FarmandstredetTønsberg910918−0,8
31StrandtorgetLillehammer9028782,7
32ØstfoldhalleneFredrikstad8788059,0
33Tista SenterHalden87474617,2
34CC GjøvikGjøvik835853−2,1
35Oasen KjøpesenterBergen8097892,5
36Liertoppen KjøpesenterLier8027457,6
37Gulskogen SenterDrammen791832−4,9
38Bergen StorsenterBergen774816−5,1
39AMFI RosebyMolde7727325,4
40K1 StorhandelTromsø75460424,8
41Tveita SenterOslo7437055,5
42M44Bryne7276885,6
43CC HamarHamar724734−1,3
44Amanda StorsenterHaugesund723801−9,8
45Solsiden KjøpesenterTrondheim720790−8,8
46MagnetenLevanger7186599,0
47TorvbyenFredrikstad7086745,1
48Stovner SenterOslo7026941,1
49Oasen Storsenter 3)Karmøy6906348,9
50Trekanten SenterAsker6676640,4
51Rygge StorsenterRygge66450731,1
52Trondheim TorgTrondheim654726−9,9
53TvedtsenteretStavanger651655−0,5
54Down Town 4)Porsgrunn64656115,1
55AMFI BorgSarpsborg64351225,6
56Sjøkanten SenterHarstad63254615,7
57AMFI AltaAlta631654−3,5
58Holmen SenterAsker62652020,4
59Fornebu SBærum6195718,5
60Sirkus ShoppingTrondheim606614−1,4

Sum
64.14161.4134,4

*Bruttoomsetning unntatt «annen virksomhet», i millioner kroner.

1) Siste deltrinn av utvidelsen av senteret ble ferdigstilt fjerde kvartal 2019.

2) Meny holdt stengt i mars i fjor grunnet ombygging.

3) XXL åpnet i juni 2019.

4) Senteret var gjennom en ombygging i 2019.

Kilde: Kvarud Analyse
kjøpesentre
tore kvarud
østfold
aker brygge
Nyheter
Handel