Patrick Hjetland og Kristian Malm startet Apotera med samme modell som Snuslageret

Snusgründerne Patrick Hjetland og Kristian Malms nysatsing Apotera solgte apotekvarer for 1,4 millioner kroner i første driftsmåned. – Over all forventning, sier Hjetland.

ENKELT OG BILLIG: Patrick Hjetland (t.v.) og Kristian Malm selger apotekvarer i Apotera.no basert på samme konsept som de solgte snus i Snuslageret.no. Prisene er ifølge Hjetland 30 prosent under fysiske butikker. Foto: Apotera
Handel

Patrick Hjetland og Kristian Malm bygget opp Snuslageret.no til 250 millioner kroner i omsetning før de kastet seg over neste bransje, apotekvarer. Prosjektet startet i januar. Lansering var 31. august, og etter én måned hadde de 3.436 bestillinger til en verdi av 1,4 millioner.

– Første driftsmåned gikk over all forventning, sier Hjetland før han fortsetter:

– Vi ser nå at vi ligger an til 50 prosents vekst i oktober.

Duoen satset drøyt 1,5 millioner kroner privat kapital og fikk inn en styreleder med apotekbakgrunn. Prisene anslår Hjetland å ligge 30 prosent under fysiske apotek, og noen ganger 50 prosent under.

Skal tjene 5 prosent

Neste år sikter de mot 80 millioner kroner i omsetning, og 2023 skal de omsette 250 millioner. Til sammenligning hadde Snuslageret.no i fjor en omsetning på 231 millioner med et overskudd på 7,3.

Vi prøver å ta bransjer hvor det er lite konkurranse. Man må velge bransje med omhu
Patrick Hjetland, Apotera

I apotekbransjen er marginene mye høyere, så klarer duoen å vokse like mye, så blir tallene gode.

– Målet er vekst og fornuftig bunnlinje. I utgangspunktet er vekst fokus. Marginen er god, men vi har mye lavere priser så vi har ikke samme bruttomargin som de fysiske butikkene, men nok til å drive forsvarlig. Vi håper å oppnå 5 prosents resultatmargin, sier Hjetland.

– Er det så lett å være nettgründer?

– Vi prøver å ta bransjer hvor det er lite konkurranse. Man må velge bransje med omhu, sier Hjetland.

Samme som snus

– Jeg startet Snuslageret i begynnelsen av 2016, men har gått ut av den daglige virksomheten og vi begynte planleggingen av nettapoteket i januar. Apotera har ligget på planen siden Komplett Apotek startet for flere år siden, men fortsatt er det eneste store, rendyrkede nettapoteket, sier Hjetland og sikter til det som nå heter Farmasiet.no.

– Vi måtte gjøre ferdig Snuslageret før vi kunne starte med apotekvarer, og har brukt samme oppskrift med lave priser, stort sortiment, god kundeservice med så rask levering som mulig.

Markedsføringen skjer gjennom digitale kanaler. Fornøyde kunder kommer tilbake igjen og igjen, så det blir «word of mouth» som sprer seg fort, sier han.

Apotera består av fire ansatte som sitter på Økern i Oslo. Lagerhold og shipping av varer ligger vegg-i-vegg, men er outsourcet til et annet firma.

patrick hjetland
kristian malm
apotera.no
snuslageret.no
farmasiet.no
Nyheter
Handel