Sterkere kvartalstall enn ventet gjorde LVMH-sjefen 78 milliarder kroner rikere

LVMH Moët Hennessy Louis Vuitton smalt opp på børs etter sterkere kvartalstall enn ventet. Det betyr påfyll for Bernard Arnaults pengebinge.

LUKSUSSJEF: Bernard Arnault (t.h.), her med USAs president Donald Trump. Foto: NTB
Handel

LVMH Moët Hennessy Louis Vuitton har hittil i år omsatt for 30,3 milliarder euro, som tilsvarer 333 milliarder kroner – og en nedgang på 21 prosent fra i fjor, på organisk basis.

I tredje kvartal isolert var inntektene ned bare 7 prosent på organisk basis. I en kvartalsoppdatering peker luksusgiganten på tydelig bedring innen særlig konjakk og virksomheten for mote og lærvarer. Det betyr merkenavn som Hennessy, Louis Vuitton, Christian Dior, Fendi og Celine.

Nedgangen var langt mindre enn ventet. Ifølge Reuters var det på forhånd ventet en nedgang på 12 prosent.

«De oppløftende signalene om opphenting som ble observert i juni for flere av gruppens aktiviteter ble bekreftet i tredje kvartal i alle regioner, spesielt i USA, og i Asia, som som igjen vokste i perioden», heter det fra LVMH.

Gruppen påpeker at den stadig befinner seg i en «svært turbulent kontekst», med vedvarende økonomisk og helserelatert usikkerhet, men kvartalsoppdateringen ble belønnet med solid kursoppgang før helgen.

LVMH-boss 78 milliarder rikere

Fredag endte LVMH-aksjen opp 7,3 prosent til 432,60 euro i Paris-handelen. Kursfallet hittil i 2020 er dermed begrenset til 2,7 prosent.

For eier, konsernsjef og styreleder Bernard Arnault (71) ga de overraskende sterke kvartalstallene til LVMH et realt oppsving i formuen. Ifølge Bloomberg økte den med hele 8,3 milliarder dollar.

Det tilsvarer 78 milliarder kroner.

Samlet hittil i år er Arnaults formue imidlertid blitt 8,7 milliarder dollar lavere. Likevel har han tatt seg råd til å donere 54 millioner kroner til en coronastudie som utføres i Arnaults hjemby.

Fashion-rekyl

Mote og lærvarer har hittil i år omsatt for 13,9 milliarder euro, ned 11 prosent fra i fjor på organisk basis som følge av coronapandemien og at butikker var stengt i flere måneder. Men omsetningen i tredje kvartal var 12 prosent større enn i tilsvarende periode i fjor.

Louis Vuitton og Christian Dior trekkes frem som merker med særlig godt moment.

Foruten konjakk trakk også champagnesalget opp i tredje kvartal, i alle regioner. Omsetningen til LVMHs vin- og brennevinsvirksomhet var ned 3 prosent i kvartalet, som er vesentlig bedre enn den samlede nedgangen i år, på 15 prosent.

Innen parfyme og kosmetikk er salget ned 25 prosent, mens virksomheten for klokker og smykker har hatt en omsetningsnedgang på 30 prosent så langt i år.

lvmh
bernard arnault
louis vuitton moet hennessy
louis vuitton
coronakrisen
coronapandemien
luksus
konjakk
christian dior
champagne
parfyme
kosmetikk
Nyheter
Handel
Børs