Analytiker tror på sterk vekst i Europris

Kepler Cheuvreux-analytiker Markus Borge Heiberg mener Europris' forretningsmodell er godt støttet av trendene i markedet, og ser oppside på 28 prosent. 

VENTES GODE TALL:  Adm. direktør Espen Eldal (t.h.) legger frem kvartalstall denne fredagen. Her sammen med tidligere adm. direktør og nåværende adm. direktør i XXL, Pål Wibe (t.v.). Foto: Iván Kverme
Handel

Fredag legger lavpriskjeden Europris (EPR) frem tall for årets tredje kvartal. På forhånd er det ventet en økning i omsetningen på 17 prosent opp til 1,7 milliarder og en inntjening før renter, skatt og avskrivninger på 330 millioner kroner.

Markus Borge Heiberg, analytiker i Kepler Cheuvreux, forventer en like-for-like salgsvekst på 15 prosent og en sterkere lønnsomhet grunnet økt salgsvolum.

– Generelt virker det å ha vært sterk etterspørsel etter Europris' produkter gjennom tredje kvartal. Vi venter særlig i Norge at innkjøpskostnadene øker grunnet svakere kronekurs, så det er fornuftig at prisene økes,  men som i tredje kvartal vil ha en positiv «timing-effekt». Dette så vi blant annet også i XXL fra tirsdagens kvartalsrapport, sier Heiberg. 

LIKHETER MED XXL: Analytiker Markus Borge Heiberg i Kepler Cheuvreux. Foto: Kepler Cheuvreux

Kritisk med julehandel

Heiberg trekker frem at kommentarer om kundeatferd og utsikter for julesesongen er sentrale faktorer å følge med på når kvartalsrapporten legges frem. 

– Det blir spennende å høre ledelsens kommentarer rundt kundeatferden og hvordan handlemønsteret har vært. Men den viktigste tiden i året er julehandelen, som i disse dager sparkes i gang, sier analytikeren og fortsetter: 

– Omsetningen så langt i oktober er dermed ikke det viktigste, men heller hvordan ledelsen ser på november og desember. Gode indikasjoner på julesesongen vil være positivt. 

Valuta for pengene

Konsensuskursmål ligger i dag på 54 kroner pr. aksje. Heiberg ligger i toppsjiktet med et kursmål på 60 kroner pr. aksje, det tilsvarer en oppside på 28 prosent.

– Hvorfor mener du prisen skal videre opp?

– De langsiktige trendene støtter oppunder Europris' modell og posisjonering i markedet: lavpris som gir «value-for-money». Selskapet har bra sortiment av egne merker med gode marginer, men som likevel kan selges relativt billig mot merkevarer med tilsvarende kvalitet. Forretningsmodellen har også stått seg godt mot Amazon i andre vestlige land, mener Heiberg. 

– Selskapets utfordringer knyttet til logistikk tror vi også vil løses med nytt distribusjonssenter og en mer kostnadsfokusert ledelse, avslutter han.  

markus borge heiberg
europris
kepler cheuvreux
espen eldal
børs
Nyheter
Handel
Børs