Økt tid i hjemmet som følge av coronapandemien er positivt for Kid . I tredje kvartal leverte interiørkjeden en omsetning på 729 millioner kroner, mot 626 millioner kroner i samme periode i fjor. Like-for-like-veksten kom inn på 16,8 prosent.
Lønnsomheten var også god og Kid fikk et justert driftsresultat før av- og nedskrivninger (EBITDA) på 214,5 millioner kroner, opp fra 144 millioner kroner i 2019.
Bruttomarginen endte på 63,1 prosent i kvartalet, opp 3,6 prosentpoeng, drevet av økte priser og mindre rabatter.
Den svenske interiørkjeden Hemtex går også så det suser, og har allerede passert 2021-målet om en 12-måneders rullerende EBITDA på over 100 millioner kroner.
I tredje kvartal endte omsetningen til Hemtex på 258,8 millioner kroner, mens EBITDA-resultatet var 64,5 millioner kroner. Den norske delen, Kid-interiør, hadde inntekter på 470,1 millioner kroner og EBITDA på 150 millioner kroner.
Vil ekspandere
Interiørkjeden skriver i kvartalsrapporten at det har ambisjoner om å øke tilstedeværelsen i Finland og Estland gjennom Hemtex. Målet er å passere 20 butikker i Finland og åtte butikker i Estland, hvilket over de neste fem årene kan bidra med inntekter på rundt 100 millioner kroner.
Som følge av gode resultater har styret besluttet å dele ut et halvårlig utbytte på 5,8 kroner pr. aksje i november.
Kid
(Mill. kr) | 3. kv./20 | 3. kv./19 |
Driftsinntekter | 729,0 | 625,9 |
Driftsresultat | 129,8 | 60,8 |
Resultat før skatt | 120,1 | 48,7 |
Resultat etter skatt | 94,7 | 36,2 |
Kid