Nedstegning førte til monstervekst

Arcus leverte en inntektsvekst på 26 prosent i årets tredje kvartal, men det var ikke nok til å heve nettoresultatet.

3.KVARTAL: Kenneth Hamnes, konsernsjef i Arcus.  Foto: Ivan Kverme
Handel

SE DIREKTE: Webcast fra kvartalspresentasjonen

Arcus  inntekter steg til 817,6 millioner kroner i årets tredje kvartal, mot 650,8 millioner i fjor, som tilsvarer en vekst på 26 prosent, fremgår det av kvartalsrapporten fredag. 

Omsetningsveksten var likevel ikke nok til å heve nettoresultatet som sank til 32,9 millioner kroner, mot 35,8 millioner i 2019. Justert EBITDA steg derimot med 58 prosent i kvartalet. 

Nedstegningen på grunn av pandemien, samt reiserestriksjoner og begrensninger i reisenæringen, er hovedgrunnene til den sterke inntektsveksten. Arcus begrunner det selv med at handlemønsteret til forbrukerne er endret, noe som har generert svært høyt volum i de nordiske monopolene. 

Vinsalget har blant annet gått i taket i Norge, med en salgsøkning på 60,2 prosent, sammenlignet med fjoråret. Det er det 12 påfølgende kvartalet med vekst i vinmarkedet. Spritsalget steg med 8,6 prosent i perioden. 

Resultatet pr. aksje endte på 0,47 kroner, mot 0,52 kroner i samme periode i fjor. 

Stein Erik Hagens Canica er største aksjonær i Arcus.

Les hele kvartalsrapporten her

 
(Mill. kr)3. kv./203. kv./19
Driftsinntekter817,6650,8
Driftsresultat72,758,2
Resultat før skatt50,345,1
Resultat etter skatt32,935,8