KjøpLogg inn

Ellevill vekst for sportsbransjen

Sportskjedene økte omsetningen med 15 prosent i tredje kvartal til nærmere 4 milliarder kroner. Sykkelsalg er en av driverne.

Publisert 9. nov. 2020 kl. 19.26
Oppdatert 9. nov. 2020 klokken 19.39
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 296 ord
ØKER: Coronapandemien har gitt sportsbransjen et «boost». I tredje kvartal økte kjedene omsetningen med 15 prosent. Foto: Bloomberg

Ferske tall fra Norsk Sportsbransjeforening viser at de store sportskjedene økte omsetningen med 15,2 prosent i tredje kvartal til nærmere 4 milliarder kroner. Hittil i år er det blitt omsatt sportsutstyr for 10,3 milliarder kroner.

Og det er spesielt sykkelsalget som økte kraftig. Alle sykkelsegmenter har gått veldig godt, også elsykkelsalget som vokser med 50 prosent fra 2019. Sportsbransjen anslår at det er solgt mer enn 80.000 elsykler i sommer.

– Så mange sykler som det er solgt sommeren 2020 har det aldri vært solgt i Norge før, sier adm. direktør Trond Evald Hansen i Norsk Sportsbransjeforening i en pressmelding.

OPPTIMIST: Adm. direktør Trond Evald Hansen i Norsk Sportsbransjeforening. Foto: Sverre Chr. Jarild

Golf i vinden

Ifølge ham har aktiv fritid og friluftsliv vært blant salgsdriverne i sommer og høst. Løpesegmentet har også klart seg bra gjennom tredje kvartal.

– I tillegg har mange nordmenn tatt frem golfkøllene og besøkt mange av landets fantastiske golfbaner. Frisbee, tennis og fotball på løkka fikk seg også løft gjennom sommeren. Hjemme treningsutstyr vokser fortsatt. I særlig siste del av tredje kvartal har utfordringen vært å få tak i nok varer av enkelte produkter i enkelte kategorier. Leverandører og forhandlere har nærmest støvsuget markedene i Europa for å fylle etterspørselen, sier Hansen.

Omsetningstall sportsbransjen

Kvartal/År (Mill. kr)201520162017201820192020
1. kvartal2.9993.1492.9603.2742.9682.609
2. kvartal2.8903.1053.1473.2463.1883.753
3. kvartal3.2413.3903.5253.5983.4553.980
4. kvartal3.6713.9534.1154.1003.806N/A
Sum12.80213.59613.74814.21813.41710.342
Norsk Sportsbransjeforening

Fjerde kvartal er følgelig den viktigste perioden for retailbransjen, hvor årets julegaver skal handles inn. 

– De siste årenes store skitrend, felleskiene, ventes å fortsatt selge godt til vinteren. Leverandørene lager nå felleski i flere ulike prisnivåer, og skiene blir stadig bedre. I alpinsegmentet forventer man en fortsatt vekst innen randonee, men det er de tradisjonelle bakkeskiene som står for det store volumet, sier Hansen, og fortsetter:

– Nordmenn er på jakt etter de gode skiopplevelsene med godt og tilpasset skiutstyr. Det meldes om godt salg også i starten av fjerde kvartal.