<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Black Friday-omsetningen spås opp 30 prosent

Nordmenn vil trekke kortet 13 millioner ganger, og bruke 4 milliarder kroner, på Black Friday, viser TietoEvrys prognoser.

Publisert 18. nov. 2020
Lesetid: 3 minutter
Artikkellengde er 513 ord
NYE TILBUD: Slik så fjorårets Black Friday-tilbud ut. I år satser mange butikker på Black Week og mer netthandel.  Foto: NTB

TietoEvry forventer rundt 30 prosent økning i Black Friday-trafikken i 2020 sammenlignet med i fjor. Prognosene viser at nordmenn vil trekke kortet rundt 13 millioner ganger, og bruke mer enn fire milliarder kroner.

– Prognosene er basert på statistikk fra tidligere år, og spesielt de seneste to årene har Black Friday og Black Week eksplodert, sier Mario Blazevic, direktør for kortøsninger i TietoEvry.

– Men vi er i litt ukjent terreng i år med covid-19. På den ene siden kan det at vi ikke reiser og kjøper opplevelser føre til at vi bruker mer på fysiske ting. På den andre siden kan strengere restriksjoner og høye smittetall føre til at folk blir litt redde for å gå i fysiske butikker.

– Men det blir mye netthandel, da?

VENTER VEKST: - Men vi er i litt ukjent terreng i år med covid-19, sier Mario Blazevic i TietoEvry. Foto: TietoEvry

– Vi tror det blir en kombinasjon av netthandel og fysisk handling. Noen vil handle på nett, men hente i butikk, andre vil få det levert hjem, tror Blazevic.

Kapasitet

– Kommer nettbutikkene til å tåle så stor trafikk?

– Mange retailbedrifter har jobbet mye med digitalisering og kapasitet, så jeg tror mange er forberedt på økt handel. Men det kan være vanskelig å være forberedt på toppene som kommer, sier han.

Pandemien har også ført til en kraftig økning i bruken av kontaktløs betaling, tæpping. Bruken av kontaktøs betaling økte til 50 prosent av alle transaksjoner 13. mars, og ligger nå på 70 prosent av alle transaksjoner.

Lanserer app

Pandemien har også satt fart på mange bedrifters digitale satsning.

En av dem er NorgesGruppen. Dagligvaregiganten har blant annet lansert nye kredittkort til alle Trumf-medlemmer, noe som skal gi brukerne enklere betaling med den kontaktløse teknologien.

– Vi tilgjengeliggjør blant annet selvbetjeningsløsninger for kundene i en app, og jobber med flere andre tjenester i Trumf VISA-appen, sier kommunikasjonssjef Ingrid Solberg Gundersen i NorgesGruppen.

ENKELT: - I appen kan kunden enkelt administrere betalingskortet, sier Ingrid Solberg Gundersen i NorgesGruppen. Foto: NorgesGruppen

– I appen kan kunden enkelt administrere betalingskortet og få tilgang til relevante data om egne betalingstransaksjoner, fortsetter hun.

NorgesGruppen står selv bak driften av Trumf VISA. Etter et lengre samarbeid med DnB som leverandør, har NorgesGruppen Finans overtatt driften, med TietoEvry som underleverandør.

Og snart på mobil

NorgesGruppen jobber også med egne løsninger for betaling med mobiltelefon, med Trumf-medlemskapet som utgangspunkt.

– Målet er å tilby en mer sømløs handel med en helhetlig tilnærming til alle våre tjenester og kjedefordeler. Trumf-medlemskapet består nå av 2.470.000 medlemmer med en estimert bonusopptjening på 1,73 milliarder kroner totalt for 2020, sier Solberg Gundersen.

– Vi ønsker å koble sammen kundens Trumf-ID, ser på ulike betalingsløsninger, handleliste og ulike utsjekksmetoder. Vi tar sikte på å lansere neste år. Skal man vinne på pris over tid, kan man ikke legge på nye kostnader som eksempelvis kredittkort innebærer. Vi lanserer derfor denne tjenesten først når vi kan nå bredt ut, uten bruk av kredittkort, fortsetter hun.

Solberg Gundersen ønsker ikke å opplyse hvor mye selskapet har brukt på å utvikle løsningen.

– Hvert år investerer vi store beløp for å gjøre handleopplevelsen enklere og bedre, sier hun.