Elektroimportøren går på børs for 1 milliard

Herkules kan takke Gud for at de har mislyktes med å ta Elektroimportøren på børs før. Butikken vokser som et uvær, og går nå på børs for én milliard kroner.

FLAKS I UFLAKS: Herkules-topp Gert Munthe kan glede seg over at tidligere forsøk på å selge Elektroimportøren har mislyktes. Etter supervekst går selskapet nå på Merkur Market. Foto: Iván Kverme
Handel

I 2014 kjøpte Herkules Elektroimportøren av gründer Per Norman Nilsen. Da hadde selskapet én butikk og omsatte 150 millioner kroner. Nå har de 23 butikker, vokser 30 prosent i året, har omsetning på 1,25 milliarder og tjener nær 50 millioner.

Nå jobber ABG Sundal Collier med å ta selskapet på børs. Det er ikke første gang. Senest i fjor ble det forsøkt uten vellykket resultat. 

Med kanonvekst i 2020 og ESG-vind i storseilet selges selskapet nå til hjørnesteininvestorer med en prising på én milliard kroner.

Vi har gått fra ett til 23 varehus siden 2015
Andreas Niss, Elektroimportøren

– Vi jobber med å utvide vårt eierskap. Så ser vi på en transaksjon, og da blir prisen det den blir, sier Herkules-partner og styreleder i Elektroimportøren Gaute Gillebo.

Skal på Merkur Market

Gillebo ønsker ikke å si noe mer om transaksjonen, men etter det Finansavisen kjenner til handler det om en børsnotering på Euronext Growth, tidligere Merkur Market. I forbindelse med børsnoteringen skal Herkules gjøre et stort nedsalg av sine aksjer i Elektroimportøren.

– Dette er prosesser vi aldri kommenterer, sier han.

BUTIKK BLE KJEDE: Gründer Per Norman Nilsen åpnet Elektroimportørens første butikk på Alnabru. På fem år har én butikk blitt en kjede på 23 butikker. Foto: Jørgen Hyvang

– Vi har eid virksomheten i noen år, og den har utviklet seg positivt hele tiden siden vi gikk inn.

Adm. direktør Andreas Niss forteller imidlertid villig om den voldsomme veksten i selskapet.

Så ser vi på en transaksjon, og da blir prisen det den blir
Gaute Gillebo, Herkules

– Jeg kom inn høsten 2014, et halvt år etter at Herkules kjøpte selskapet. Eierne hadde da lagt en tydelig plan om hvordan selskapet skulle utvikles. Det handlet om organisk vekst gjennom å etablere butikker og videreutvikle netthandel, sier han.

Grossist og detaljist

Fra den første butikken gründeren etablerte på Alnabru har skapt en kjede.

– Denne uken åpnet vi varehus nummer 23. Vi har gått fra ett til 23 varehus siden 2015 da vi etablerte vårt andre. Vi har klart å holde en meget god vekst gjennom butikk og netthandel samtidig som vi har holdt god lønnsomhet.

Veksten har skjedd helt og holdent organisk uten oppkjøp.

– Fokus har vært først å etablere et nytt konsept, og implementere nye varehus samt rulle ut både til folk flest og til det profesjonelle markedet.

VEKSTRAKETT: Adm. direktør Andreas Niss i Elektroimportøren har gått fra 150 millioner i omsetning i 2014 til 1,25 milliarder i 2020 samtidig som marginene øker. Foto: Foto: Elektroimportøren

Elektroimportøren er en hybrid mellom grossist og detaljist der noe av konseptet har handlet om å tilgjengeliggjøre produkter folk flest normalt ikke så lett får tak i.

Omsetter 1,25 milliarder

– Det finnes ingen håndbok i det å bygge opp en kjede. Det vi har gjort de seneste to årene er å jobbe med kvalitet over hele linjen etter at vi har hatt voksesmerter, sier Niss.

Han ramser opp logistikk, autostoreløsning på sentrallageret samt IT.

Vi har klart å drive mer lønnsomt i år både hva gjelder kroner og prosent
Andreas Niss, Elektroimportøren

– De seneste to årene har vi jobbet med konseptet «Spot on» der man kan bestille elektriker hjem til seg og få bekreftet totalpris inkludert materiell samt tidspunkt. Det høres enkelt ut, men er ikke noe andre tilbyr som jeg er kjent med.

Elektroimportøren hadde i 2019 en omsetning på 964 millioner kroner og et driftsresultat på 48,4 samt resultat før skatt på 33,5. I fjor var veksten «bare» 23 prosent. I år vokser de mye mer, hvilket vil si at de fort havner på 1,25 milliarder.

Elektroimportøren

(Mill. kr)201920182017201620152014
Driftsinntekter964786593417277152
Driftsresultat484139322219
Resultat før skatt332224221313
Årsresultat2314141367

– Det ser bra ut. Vi har hatt en meget god vekst både på bunnlinje og topplinje.

– Vi har klart å drive mer lønnsomt i år både hva gjelder kroner og prosent, sier Niss.

– Masse plass til butikker

Planen er å vokse videre.

– Det er åpenbart at det er masse plass til butikker i Norge. Konseptet blir godt mottatt, og vi er ikke i nærheten av å være fullt etablert. Dessuten er det stor mulighet i «Spot on-tjenesten», sier han.

– Hvor mange butikker ønsker dere?

– Jeg vet ikke hvor vi lander, men det er nok hvite felter for vekst i mange år fremover. Vi har god like-for-like-vekst, og det er utrolig mye å gjøre i proffmarkedet der vi er liten aktør.

– Hvor mange butikker vi etablerer neste år har jeg ikke svar på. Vi er kresne på lokasjonene. Det kan bli fra én til syv.

elektroimportøren
herkules capital
gert munthe
andreas niss
gaute gillebo
merkur market
euronext growth
breaking
Nyheter
Handel
Børs