<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Pøser inn mer penger i Northug

Petter Northug og Jon Inge Gullikstad vokste mindre enn ønsket i fjor, og gikk i minus. Nå pøser de inn penger. – Viser at vi har troen. Det er ikke selvfølgelig, sier Gullikstad.

    Publisert 5. jan. 2021 kl. 13.52
    Oppdatert 5. jan. 2021 klokken 22.26
    Lesetid: 3 minutter
    Artikkellengde er 501 ord
    SATSER PENGER: Petter Northug har skutt inn nye 1,6 millioner i Northug-satsingen Brand Assist etter å ha blitt tatt for villmannskjøring og innrømmet rusmisbruk. Foto: NTB

    Petter Northug gikk ut av styret i Northug-satsingen Brand Assist etter villmannskjøringen, men fortsetter å satse knallhardt på klær og briller med Northug-logo.

    – Vi har tro på fremtiden. Det er ikke selvfølgelig etter det vi har opplevd. Vi er ikke i grava.

    Northug og forretningspartner Jon Inge Gullikstad har nå tømt egne bankkontoer for 3,5 millioner kroner, og spyttet pengene inn som egenkapital for satsingen i selskapet Brand Assist.

    Det er sikkert mange som lurte på hvordan det skulle gå
    Jon Inge Gullikstad, Brand Assist

    – Vi har skutt inn penger i henhold til eierbrøk for å styrke balansen i selskapet. Det er viktig nå som det blåser mye og mange har utfordringer, sier Jon Inge Gullikstad.

    – Sikkert mange som lurte

    Gullikstad eier 55 prosent av butikken, mens Northug eier de resterende 45 prosentene.

    Det betyr at han har investert 1,9 millioner kroner, mens Northug har gått inn med 1,6 millioner.

    – Det var ingen selvfølge at vi skulle... Det er sikkert mange som lurte på hvordan det skulle gå. Vi har en sterk merkevare på godt og vondt, sier han.

    Totalt har Gullikstad og Northug skutt inn 13,5 millioner kroner i Brand Assist.

    Vi er fornøyd med 2020, og ser positivt på 2021, noe kapitalinnskuddet tilsier
    Jon Inge Gullikstad, Brand Assist

    Northugs bilkjøring og rusmisbruk medførte at Northug trakk seg tilbake fra Brand Assist.

    – Han tok en pause fra styreverv etter hendelsen. Men Petter bidrar på mange måter med testing og utvikling. Det er imidlertid ikke vært snakket om han skal tilbake i styret. Han har pause nå, sier Gullikstad.

    Liten vekst

    2020-regnskapet er ikke klart, men Gullikstad røper at omsetningen steg litt fra 2019 da selskapet omsatte 18 millioner kroner, uten at de klarte å passere 20 millioner. Bunnlinjen viste minus, men ikke like mye som de 4,7 millionene selskapet tapte i 2019.

    – Vi er fornøyd med 2020, og ser positivt på 2021, noe kapitalinnskuddet tilsier. Vi er optimister, sier Gullikstad.

    En del som skjedde i 2020 var planlagt, men noe…
    Jon Inge Gullikstad

    – Vi forventer både større vekst og overskudd i år, legger han til.

    Brand Assist har hatt satsing på hansker som ble erstattet av satsing på tekstil. Det ble også satset på briller.

    – En del var ikke planlagt

    At ikke omsetningen økte mer i fjor begrunner Gullikstad delvis med problemer knyttet til coronaviruset.

    – Hvis vi hadde hatt mer varer ville vi ha solgt mer. Vi ønsket mer varer raskere da covid-19 ga friluftsboom, men fikk lengre ledetider på produksjonssiden. Det har vært slik at mange gode produsenter har tatt over for de dårlige, og det har ikke vært like lett å hekte seg på. I tillegg har prisene på frakt gått i taket, sier han.

    – Vi vet også at vi tapte reelle ordrer og omsetning, og håpet på litt høyere omsetning, men totalt er vi likevel fornøyd.

    – Det har også dukket opp mange muligheter, men det er et trangt nåløye, og man må skille seg ut, sier Gullikstad.

    – En del som skjedde i 2020 var planlagt, men noe...

    – Vi bygger merkevaren langsiktig og håper på et mer forutsigbart år i 2021, sier han.