<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

– Corona har bidratt til omsetningsveksten

Nordmenn med mye hjemmetid bidrar til at søm-, hobby- og håndarbeidskjeden Stoff & Stil vokser med rekordfart i Norge.

Publisert 14. jan. 2021 kl. 18.42
Oppdatert 16. jan. 2021 klokken 08.38
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 366 ord
TIDEN FOR HÅNDARBEID: – Corona, og det faktum at det har vært fokus på mer tid i hjemmet, har bidratt til omsetningsveksten. Corona er også medvirkende til at vårt nettsalg har økt bra, sier Fred A. Løwe, som gikk av som daglig leder i Stoff & Stil Norge ved årsskiftet. Foto: Ivan Kverme

– Jeg forlot selskapet 1. januar i år, og avslutter med å levere tidenes beste omsetning - sammen med teamet, sier Fred A. Løwe.

I 16 år har han ledet Stoff & Stil Norge, og sluttet altså for to uker siden «etter ønske fra eierne om strategiske endringer som jeg ikke var komfortabel med», ifølge Løwe.

Eierne er danske Stoff & Stil Peters Resthal, som driver rundt 30 Stoff & Stil-butikker i Danmark, Norge, Sverige og Tyskland. Åtte av disse ligger i Norge.

I løpet av de siste ti årene er de danske eierne blitt tilgodesett med et akkumulert utbytter 80 millioner kroner fra den norske virksomheten. Regnskapsåret som ble avsluttet 31. mai i fjor viste en resultatsvikt på 6 millioner kroner til 2,8 millioner før skatt. Det er ikke avsatt utbytte for fjoråret.

– Resultatsvikten i 2019/20 skyldes blant annet interne prioriteringer, fokus på gode priser og svak kronekurs, sier Løwe.

Stoff & Stil Norge*

 
(Mill. kr) 2019/20 2018/19
Driftsinntekter 161,6 144,7
Driftsresultat 4 8,9
Resultat før skatt 2,8 8,9
Årsresultat 2,2 6,9

*Avvikende regnskapsår, 01.06-31.05

  • Driver handel med tekstiler, garn, ferdigsydde gardiner og hobbyprodukter.
  • Selger via åtte butikker i Norge, samt via nettsalg.
  • Eies av danske Stoff & Stil Peters Resthal.

Coronavekst

Med unntak av 2018/19 har omsetningen i Stoff & Stil Norge økt hvert år de seneste ti årene, godt hjulpet av strikkebølgen som startet rundt 2010.

2019/20 bød på en vekst på nær 12 prosent til 161,6 millioner kroner. Nettsalg sto for i overkant av 14 prosent.

– Corona, og det faktum at det har vært fokus på mer tid i hjemmet, har bidratt til omsetningsveksten. Corona er også medvirkende til at vårt nettsalg har økt bra, sier Løwe.

14. mars i fjor permitterte Løwe 60 butikkansatte på grunn av coronautbruddet. I løpet av to-tre uker var de fleste imidlertid tilbake på jobb, og siden skjøt omsetningen i været.

Regnskapsåret ble avsluttet ved utgangen av mai i fjor. Coronaeffekten har slått til også videre i 2020.

– Sommeren og høsten var også svært god, med en økning på 15-20 prosent, så coronaeffekten er god i bransjen, sier Løwe.