Venter kjøpefest etter lockdown

Analytiker Markus Borge Heiberg i Kepler Cheuvreux tror retailerne kan dra fordel av tregere normalisering av samfunnet. Han spår reprise av fjoråret.

KAN VÆRE POSITIVT: Ifølge Kepler Cheuvreux-analytiker Markus Borge Heiberg kan en lockdown gi spesielt Kid og Europris et boost. Foto: NTB
Handel

Lørdag morgen besluttet regjeringen å la kun apotek, matbutikker og bensinstasjoner få holde åpent i Oslo-regionen, for å bekjempe virusmutasjonen som er påvist i Nordre Follo. De strenge tiltakene vil i første omgang vare frem til 31. januar.

På Oslo Børs er det tre retailaksjer, som følgelig fikk juling mandag. XXL  falt 4,9 prosent til 21,60 kroner, mens Europris  og Kid  hadde en nedgang på henholdsvis 3,4 og 2,7 prosent. Mandag stengte de to sistnevnte aksjene i 47,14 og 86,20 kroner.

– I utgangspunktet er 25 prosent av butikkmassene til Kid og XXL nå stengt i Norge, mens Europris har rundt 10 prosent av butikkene sine stengt, sier Kepler Cheuvreux-analytiker Markus Borge Heiberg.

Ifølge analytikeren er første kvartal et såkalt break-even-kvartal for Kid og Europris, så alt handler om å kutte kostnader.

– Med midlertidige oppsigelser kommer kjedene til å kutte mye av driftskostnadene. I utgangspunktet er ikke en måneds lockdown noen krise for Kid og Europris, og det vil bare slå noen få prosenter på inntjeningen i år, sier han.

Staycation-effekter

– XXL derimot tjener normalt mer penger i første kvartal og en lockdown slår hardere på estimatene. Selskapet har også høyere operasjonell gearing og lavest margin blant retailerne på Oslo Børs, noe som gjør at aksjen blir hardest rammet i dag. Et dårlig førstekvartal vil påvirke 2021-estimatene, også er spørsmålet hvor mye de greier å hente inn senere i år og ved netthandel, sier Borge Heiberg.

POSITIV: Analytiker Markus Borge Heiberg i Kepler Cheuvreux. Foto: Kepler Cheuvreux

Analytikeren trekker frem at alle de tre retailerne har sterke balanser, så det er foreløpig ingen kredittrisiko i aksjene.

– Spørsmålet i det korte bildet er hvor mye 2021-estimatene skal ned. Men gitt at ting tar lengre tid enn fryktet, kan retailerne faktisk dra nytte av Staycation-effekter i enda større grad enn man tidligere tenkte, sier han.

Kepler Cheuvreux-analytikeren tror at utviklingen til Kid og Europris fort kan ligne på det som skjedde i fjor, hvor begge kjedene fikk en omsetnings-boost etter første lockdown.

– Begge aksjene er kjøpskandidater nå, sier han.

Tror på rask åpning

Analytikeren tror at butikkene vil åpne relativt raskt igjen, og viser til at full lockdown ikke er normalen i de fleste andre land som er hardt rammet av corona.

– Jeg er egentlig ganske bull. Å stenge butikker er ikke noe positivt på kort sikt, og alle retailerne faller i dag siden estimatene skal ned isolert sett. Men ser man litt lengre fremme i løypen kan 2021 bli et godt år for retailaksjer, sier han, og fortsetter:

– Vi forventer at Europris skal åpne først og de kommer sannsynligvis til å få holde åpent uansett hvordan pandemien utvikler seg.

Kepler Cheuvreux har en kjøpsanbefaling på både Kid og Europris med kursmål på 115 og 60 kroner. XXL står på «hold» med kursmål på 25 kroner.

– Vi har hatt en «hold»-anbefaling lenge og det skyldes den langsiktige storyen. XXL har den største risikoen, som igjen kan gi det største kicket oppover, sier han.

– Er dette en mulighet for XXL til å vokse på nett?

– Ja, og det er veldig viktig at XXL lykkes med å skape en god kundeopplevelse på nett. Nå får de enda mer trykk på nettbutikken og hvis folk liker tilbudet, vil det kunne bidra positivt, også på lang sikt, sier Borge Heiberg.