Vurderer å ta Komplett på børs

Netthandelsaktøren Komplett vokste med 31 prosent i coronaåret 2020 og bikket nesten 10 milliarder kroner i omsetning. Nå vurderer Stein Erik Hagens å ta selskapet på børs.

EIER: Investeringsselskapet Canica, med Stein Erik Hagen i spissen, ønsker å dra Komplett Group på børs. Foto: NTB
Handel

Coronaåret 2020 var særdeles sterkt for netthandelskonsernet Komplett som økte omsetningen fra 7,5 til 9,9 milliarder kroner, tilsvarende en vekst på 31 prosent.

Canica, med Stein Erik Hagen i spissen, kom inn som eiere i 2005 og har vært eneeier siden 2011. Nå vurderer Canica å gjøre en børsnotering av Komplett, og har engasjert ABG Sundal Collier og SEB som finansielle rådgivere.

– Canica er en aktiv og langsiktig eier i Komplett. Samtidig ser vi at det nå kan være et riktig tidspunkt å ta Komplett på børs. Vi har god erfaring som eiere av børsnoterte selskaper med god governance og der vi får en løpende markedsprising av våre verdier. Vi vil fortsette å støtte selskapet som en betydelig og aktiv eier. En børsnotering vil kunne tilføre nye aksjonærer med komplementær kompetanse som bidrar til fremtidig vekst og inntjening ved å utnytte det sterke fundamentet som er skapt gjennom en vellykket omstilling i Komplett og en sterk underliggende vekst innen e-handel, sier adm. direktør Nils Selte i Canica.

Canica er aktive eiere i flere handels- og merkevareselskaper. Det eier blant annet 25 prosent av aksjene i Orkla og 44 prosent av aksjene i Arcus, som etter planen skal fusjoneres med finske Altia i løpet av 2021.

Økte marginer

Lønnsomheten til Komplett har også blitt betydelig bedre gjennom 2020, og driftresultatet økte fra 48 til 271 millioner kroner. Det gir en driftsmargin på snaut 3 prosent.

– Vi har en veldig god organisasjon som har dratt gjennom et stort volum på en kostnadseffektiv måte. Samtidig har vi jobbet godt med øke marginene, sier konsernsjef Lars Olav Olaussen.

STERK VEKST: Konsernsjef Lars Olav Olaussen i Komplett. Foto: Komplett

Ifølge ham er den underliggende veksten innen e-handel av elektronikk i Norden svært god.

– Det strukturelle skiftet hvor kunder skifter seg fra fysiske butikker til nett har virkelig skutt fart. Mange nye kunder kommer til og alt tyder på at denne utviklingen kommer til å fortsette. E-handel tar markedsandeler fra tradisjonelle butikker, men representerer fortsatt bare cirka 37 prosent av totalmarkedet på elektronikk i Skandinavia. To av tre elektronikkvarer selges fortsatt i butikk, så potensialet vårt online er betydelig. I 2020 har vi jobbet hardt for å gi kundene enda bedre kundeopplevelse og raskere levering av varer. Dette innovative arbeidet vil vi fortsatt prioritere, sier Olaussen.

Komplett har virksomhet i Norden, og består av merkevarene Komplett, Komplett Bedrift, Itegra og Webhallen. Hovedkontoret ligger i Sandefjord.

– Hvordan tror du 2021-tallene blir?

– Vi satser på sterk vekst, og fjorårets trend har fortsatt inn i januar. Hvor vi lander har jeg ikke et godt svar på, sier han.