Nytt monsterkvartal for Europris

Topplinjen til Europris vokste til over 2,5 milliarder kroner i fjerde kvartal, tilsvarende en vekst på 32,8 prosent.

KNALLTALL: Konsernsjef Espen Eldal i Europris knuste analytikernes forventning i fjerde kvartal. Foto: NTB
Handel

Europris har definitivt vært en coronavinner og det viste lavpriskjeden til gangs - også i fjerde kvartal. Omsetningen økte fra 1.899 til 2.523 millioner kroner, tilsvarende en vekst på 32,8 prosent. 

Lønnsomheten fikk også et kraftig hopp, og det justerte driftsresultatet før av- og nedskrivninger (EBITDA) kom inn på 677 millioner kroner, noe som er 50 prosent høyere enn i tilsvarende periode i fjor.

På forhånd ventet analytikerne et EBITDA-resultat på 594 millioner kroner, ifølge Infront.

Bruttomarginen er et viktig nøkkeltall for Europris og den økte fra 45,1 til 45,7 prosent. Resultatet etter skatt endte på 366 millioner kroner, mot 212 millioner kroner i fjor.

Godt januarsalg

I kvartalsrapporten skriver lavpriskjeden at det har lykkes godt med sortimentet, kampanjestyringen, og følgelig har dratt nytte av coronapandemien.

– De operasjonelle resultatene fortsatte å være sterke i fjerde kvartal, noe som resulterte i rekordomsetning og rekordresultat for Europris. Året 2020 har vært annerledes og utfordrende, men Europris har fortsatt å styrke sin posisjon og avslutter året som markedsledende, sier konsernsjef Espen Eldal. 

Europris

(Mill. kr)4. kv./204. kv./19
Driftsinntekter2.522,51.899,0
Driftsresultat505,9291,2
Resultat før skatt468,2269,6
Resultat etter skatt366,1211,8

Europris skriver i kvartalsrapporten at det sterke salget har fortsatt inn i januar i år. Opptil 31 varehus har vært midlertidig stengt i perioden fra 23 januar til 2. februar, men nå er bare syv butikker stengt. 

Lavpriskjeden synes det er vanskelig å estimere langtidseffektene av coronapandemien. I kvartalsrapporten skriver det at fraktmarkedet lider av mangel på containere.

«Som et resultat har spot-prisene økt betydelig og forsendelser av varer har blitt forsinket til en viss grad. Europris har en fast avtale med en transportør om både fast pris og volum for 2021», skriver Europris, og opplyser at situasjonen kan påvirke dem på lengre sikt.

Krangler om ÖoB

I 2018 kjøpte Europris 20 prosent av aksjene i den svenske lavpriskjeden ÖoB, og har en opsjon på å kjøpe resterende 80 prosent til 7,7 ganger av det gjennomsnittlige driftsresultatet før av- og nedskrivninger (EBITDA) i 2019 og 2020.

Det ble i fjerde kvartal utført en gjennomgang av EBITDA'en for 2019 og partene er ikke klart å bli enige om måltallet, så nå blir en ekstern tredjeaktør koblet inn i prosessen.

Europris skriver at partene er ganske langt fra enig – hvilket kan bidra til å gjøre det vanskelig å utøve opsjonen.

ÖoB har slitt under coronapandemien og topplinjen vokste med bare 4,1 prosent til 4.186 millioner kroner, mens EBITDA-resultatet falt fra 75 til 68 millioner kroner.

Økt utbytte

Den finansielle posisjonen er sterk og ved utgangen av kvartalet var kontantbeholdningen på over 1,9 milliarder kroner. 

Styret foreslår å utbetale et utbytte på 2,70 kroner pr. aksje, hvorav 2,20 kroner er ordinært utbytte og 0,50 kroner er ekstra utbytte på grunn av de gode resultatene for 2020.

Som følge av sterke resultater i fjor, har Europris-aksjen gått som en kule på Oslo Børs det seneste året med en oppgang på over 56 prosent.

Det er imidlertid ikke bare aksjonærene som belønnes godt. Europris har satt av 12 millioner kroner ekstra i bonuser til de ansatte.

SE DIREKTE: Webcast fra kvartalspresentasjonen

Europris

  • Norsk lavpriskjede som selger sine egne merker og andre varer i 12 produktkategorier. 
  • Produktkategoriene varierer fra hus og kjøkken til godteri og sjokolade. 
  • Selskapet eier også en del av Rundsvengruppen AB, som eier den svenske lavpriskjeden ÖoB. 
  • Selskapets hovedkontor ligger i Fredrikstad, og adm. direktør er Espen Eldal.