AlltiMat åpner ubemannede, døgnåpne matbutikker i Norge

AlltiMat 24sju er navnet på Norges nye dagligvarekjede, som satser på ubemannede, døgnåpne og gjerne mobile butikker. Nå søker kjeden etter franchisetagere.

TIL NORGE I ANDRE KVARTAL 2021: AlltiMat 24sju baserer seg på 50 kvadratmeters dagligvarebutikker med et begrenset vareutvalg. De ubemannede butikkene er kameraovervåket, og kunden må låse seg inn i butikken og identifisere seg med sin Vipps-konto. Her fra den første butikken i Sverige. Foto: AlltiMat 24sju
Handel

En helt ny dagligvarekjede ser snart dagens lys i Norge, og den er ubetjent. Kunden åpner BankID på sin smarttelefon og scanner QR-koden ved inngangsdøren for å låse opp butikken, plukker sine varer, scanner dem i kassen og betaler med kort eller Vipps. Og dette kan kunden gjøre når som helst på døgnet.

– AlltiMat 24sju skal drive ubemannede, døgnåpne dagligvarebutikker på ulike steder i Norge. Vårt fokus vil være mindre steder som ikke har et tilbud i dag. Dette vil spare kunden tid og miljøet for unødvendig kjøring, sier Bendic Klevstadberget, daglig leder i 24-syv som står bak AlltiMat.

Vårt fokus vil være mindre steder som ikke har et tilbud i dag
Bendic Klevstadberget, 24-syv

– Vi ønsker også å gi plass til lokale aktører på råvarer som kjøtt, fisk, grønnsaker og bakervarer. Dette for å kunne tilby de beste produktene der kunden er. Vi har et komplett system som vil gjøre driften av butikkene enkel og lønnsom for våre franchisetagere, fortsetter han.

– Hvordan skal man kontrollere at kunden ikke stjeler?

– Kunden må låse seg inn i butikken og identifisere seg med sin Vipps-konto. Butikken er dessuten kameraovervåket og franchisetageren vil være til stede innimellom for å hjelpe kunder. Franchisetager vil også kunne vurdere å tilknytte seg et lokalt vaktselskap.

– Hvordan foregår varelevering når butikkene er ubemannede?

– Vi skal ha et samarbeid med en leverandør som kan levere helt frem til hver enkelt butikk. Jeg kan dessverre ikke gå inn på hvem denne leverandøren er. Franchisetager vil ha ansvaret for å ta imot varene.

BUTIKKER PÅ HJUL: AlltiMat-butikkene leveres med hyller, kjølerom, lager, kassesystem, kamera, lys og adgangssystem. Foto: AlltiMat 24sju

Butikker på hjul

AlltiMat baserer seg på butikker på rundt 50 kvadratmeter med et begrenset vareutvalg. Franchisetager kan etablere butikk i næringslokaler eller velge AlltiMats spesialtilpassede mobile lokale.

– Dette er hus som er nøkkelferdige med alt franchisetager trenger for å starte: Hyller, kjølerom, lager, kassesystem, kamera, lys og adgangssystem. De kommer på hjul, slik at franchisetager kan sette den der han eller hun ønsker, og butikken kan enkelt flyttes om ønskelig, sier Klevstadberget, som tror de fleste franchisetagerne vil velge mobile lokaler.

Inkludert i systemet er et «dashboard» som viser omsetning, estimert omsetning, antall kunder og snitt pr. handlekurv. I systemet ligger også kameraovervåkning, mulighet for å endre priser og bestille varer. AlltiMat har dessuten satt sammen en håndbok til franchisetagerne med rutiner på renhold, varer, service, sikkerhet og så videre.

AlltiMat estimerer at en franchisetager vil måtte investere fra 300.000 til 700.000 kroner, avhengig av om vedkommende velger et eksisterende butikklokale eller en mobil butikk. Leie av tomt, strøm, nett og eventuelle andre driftskostnader må franchisetager selv dekke.

– Vi ser for oss at en butikk med et nedslagsfelt på 600 til 800 mennesker vil kunne omsette for 8-10 millioner kroner i året. Dette baseres på en gjennomsnittsfamilies årlige forbruk av dagligvarer. Med en slik omsetning vil franchisetageren sitte igjen med nærmere 2 millioner i inntekt etter at alle utgifter og avgifter er betalt, hevder Klevstadberget.

– Når franchisetageren er varm i trøya, vil det være en 30-40 prosent stilling å drifte én butikk, fortsetter han.

60-70 BUTIKKER OM FEM ÅR: – Vårt mål er å åpne første norske butikk i løpet av andre kvartal 2021, sier Bendic Klevstadberget, daglig leder i 24-syv, som står bak AlltiMat. Foto: AlltiMat 24sju

Vurderer andre bransjer

Inspirasjonen til satsingen er hentet fra Sverige, hvor slike konsepter allerede er i gang.

– Vår svenske avdeling har nettopp åpnet sin første butikk, og vil åpne flere veldig snart. Vårt mål er å åpne første norske butikk i løpet av andre kvartal 2021, sier Klevstadberget.

– Og hvordan blir den videre fremdriften?

– Vi har et mål om å åpne ti butikker innen første kvartal 2022 og 60-70 butikker innen fem år.

Klevstadberget ser også for seg at det ubetjente butikkonseptet kan overføres til andre bransjer.

Vi tenker blant annet også på bakevarer, kjæledyr, kosmetikk/velvære og interiør
Bendic Klevstadberget, 24-syv

– Vi holder på å utvikle en kaffeavtale-løsning, der kundene kan bruke QR-kode og hente ut sin kaffe i AlltiMat-butikken. I tillegg tenker vi blant annet på bakevarer, kjæledyr, kosmetikk/velvære og interiør. Selve systemet kan kjøpes inn til alle mulige butikker.

– En døgnåpen Coop Extra-butikk  ubemannet om natten  åpnet i Bogstadveien i Oslo i 2019. På grunn av lovbestemmelser må den holde stengt fra lørdag kl. 23 til mandag kl. 07. Dette vil vel også gjelde dere?

– Kommuner stiller seg ulikt til søndagsåpne butikker. Argumentet som tar hensyn til ansatte, faller bort med helautomatiske butikker. Dette er opp til hver enkelt kommune å se på, og vi håper de vil hjelpe sitt nærmiljø med vår løsning. Sammen med franchisetagerne vil vi vurdere bemanning på søndager om nødvendig.

Selskapet bak AlltiMat-konseptet heter 24-Syv. Det eies med 50 prosent av Klevsta Holding (Bendic Klevstadberget) og 50 prosent av 24-Sju Snabbköp Sverige.

– Richard Hatleskog vil være en del av styret og kommer etter hvert inn på eiersiden med 25 prosent i det norske selskapet, sier Klevstadberget.