Inviterer til utbyttefest

Interiørkjeden Kid med Bjørn Rune Gjelsten i spissen skal pøse ut mellom 80 og 100 prosent av overskuddet til eierne. – Vi har en knallsterk finansiell posisjon, sier konsernsjefen.

UTBYTTEFEST: Med en eierandel på 25 prosent kan Bjørn Rune Gjelsten se frem til noen saftige utbytter fra Kid i årene fremover. Foto: NTB
Handel

Kid har vært et eventyr for storeier Bjørn Rune Gjelsten etter at interiørkjeden ble notert på Oslo Børs i 2015. Siden det har avkastningen vært på godt over 300 prosent.

Coronapandemien med mye tid i hjemmet har gjort at Ola og Kari har handlet puter, sengetøy og pynt som aldri før. Siden bunnen ble nådd i mars i fjor har aksjekursen steget fra 32 til 88 kroner.

Onsdag la Kid igjen frem knallsterke kvartalstall, som viste en topplinje på nesten 1,1 milliard kroner, opp 6,6 prosent sammenlignet med fjerde kvartal i 2019. 

Det justerte driftsresultatet før av- og nedskrivninger (EBITDA) kom inn på 370 millioner kroner, mot 299 millioner i samme periode året før. Helt nederst i regnskapet satt Kid igjen med 210 millioner.

Utbyttefest

Det mest overraskende i onsdagens rapport var imidlertid utsiktene for utbytte. Tidligere har Kid hatt et mål om å utbetale 60–80 prosent av overskuddet i utbytte til aksjonærene. Fremover skal mellom 80 og 100 prosent av nettoresultatet utbetales halvårlig til eierne.

Kid-styret foreslår et ordinært utbytte på 3,40 kroner, som kommer på toppen av 4,60 kroner utbetalt som forskudd på 2020-utbytte i november. 

I tillegg kommer et ekstraordinært utbytte på 1,00 kroner. Det gir et samlet utbytte på 366 millioner kroner for regnskapsåret 2020, hvorav 25 prosent tilfaller Gjelsten.

– Vi har en knallsterk finansiell posisjon og nesten ikke belåning. Istedenfor å sitte igjen med pengene selv ønsker vi å dele dem ut til aksjonærene. Basert på det samlede utbytte for 2020 gir Kid-aksjen nå en direkteavkastning på 10 prosent. Det er ikke mange aksjer på Oslo Børs som gir like høy direkteavkastning, sier konsernsjef Anders Fjeld.

SUKSESS: Konsernsjef Anders Fjeld har fått fart på Kid og skal vokse videre gjennom å utvide varesortimentet. Foto: NTB

Skal fortsatt vokse

– Frykter du at markedet tenker at dere ser få vekstmuligheter?

– På ingen måte. Hvis vi hadde hatt en anstrengt gjeldssituasjon kunne det vært tilfellet. Jeg kan garantere at Kid fortsatt vil jobbe for å vokse og er interessert i alle mulige vekstinitiativer. Med gode trekkfasiliteter og sterk løpende kontantstrøm har vi nødvendig finansieringsevne dersom det skulle dukke opp muligheter. Vi trenger ikke sitte med noe på bok i dag, som vi kanskje trenger i morgen, når vi i mellomtiden genererer ny kapital som kan brukes til investeringer, sier Fjeld.

– Hva er hemmeligheten bak deres suksess?

– Mye av forklaringen skyldes at vi har lagt omsetning på toppen av en allerede lav kostnadsbase. Siden 2017 har vi lansert en rekke nye initiativer med nye varegrupper som for eksempel lamper og duftlys. Så har vi utvidet eksisterende kategorier gjennom å legge til nye produkter med andre kvaliteter. Det har vært veldig lønnsomt for oss siden vi har hatt den samme husleien, og samtidig ikke hatt behov for å ansette så mange flere, sier konsernsjefen.

Nye kategorier

For å vokse videre skal Kid ansette et nytt team med produktutviklere for å utvide varesortimentet. I tillegg skal interiørkjeden øke investeringene i butikkmassen i Finland og Estland, noe som potensielt kan bidra med 100 millioner kroner i omsetning.

– Vi ønsker å se på mulighetene for å vokse innen blant andre kategorier som små møbler, utemøbler og tepper. Dette er varer vi til dels ikke har i dag, sier Fjeld.

– Må dere ha større butikker da?

– Vi har mange butikker som kan håndtere dette allerede i dag, men det er naturlig å vurdere størrelsen på butikkene fremover. Historisk har butikkene vokst sakte men sikkert i størrelse, og det tror jeg vi skal fortsette med. I dagens kjøpesentermarked er det mange som skalerer ned, mens vi har skalert opp, sier han.

Kid

(Mill. kr)4. kv./204. kv./19
Driftsinntekter1.097,19989,46
Driftsresultat282,78216,95
Resultat før skatt268,91208,58
Resultat etter skatt209,69170,38

Positiv analytiker

SpareBank 1 Markets-analytiker Øyvind Mossige har lenge vært positiv til Kid, og hadde du fulgt anbefalingen hans hadde pengene vært doblet, og vel så det. Mossige har fortsatt en kjøpsanbefaling på Kid med kursmål på 115 kroner.

– Det var en god rapport og spesielt bruttomarginen på 63 prosent er imponerende. Mye av forklaringen er underliggende. Kid har veldig lite gjeld, så det er bra at selskapet skal betale ut mer i utbytte. Veksten hittil i år er betryggende, og det har veldig enkle tall å sammenligne seg med i mars. Kid vinner kategorien og kan utvide sortimentet og butikkene. Aksjen er billig, sier han.

Aksjen er billig
Øyvind Mossige, SpareBank 1 Markets

Opp til SpareBank 1 Markets' kursmål er det en oppside på rundt 30 prosent.

Tynges i Sverige

Hemtex omsatte for 403 millioner norske kroner i fjerde kvartal og bidro med et EBITDA på 119,3 millioner. I lokal valuta falt omsetningen i kvartalet med 5,7 prosent, mens like-for-like-veksten var negativ med 1,9 prosent.

Omsetningsfallet er en kombinasjon av at Hemtex har stengt ulønnsomme butikker og på grunn av svenske restriksjoner som ble innført rett før jul. Frem til dette hadde Hemtex-segmentet positiv like-for-like vekst.

For hele 2020 hadde Hemtex en omsetning på 1,1 milliarder norske kroner med en EBITDA på 276,1 millioner. Dette er en økning på 114 millioner fra 2019.

I kvartalsrapporten skriver Kid at det forventer å nå målet om et EBITDA-resultat (ekskludert IFRS16) i Sverige på 150 millioner kroner i god tid før 2023, som tidligere var målsetningen.