Kinnarps skjøt fart etter tøff coronastart

Kontorinnredningsselskapet Kinnarps opplevde 6–7 prosents omsetningssvikt i 2019/20. En god høst har bidratt til 13 prosents vekst så langt i inneværende regnskapsår.

TØFF CORONASTART: – Da Norge brått ble stengt ned 12. mars i fjor ble mange bygg og prosjekter stoppet, spesielt i de store byene hvor ansatte ble sendt på hjemmekontor, sier adm. direktør Liv Tveter i Kinnarps. Foto: Silje Sundt Kvadsheim
Handel

Kinnarps er en helhetsleverandør av innredningsløsninger til kontorer, skoler og helseinstitusjoner. I regnskapsåret som ble avsluttet 31. august i fjor opplevde selskapet en omsetningssvikt på 6,7 prosent til 508 millioner kroner.

– Vi har nesten et halvt år med coronarestriksjoner med i regnskapet. Da Norge brått ble stengt ned 12. mars i fjor ble mange bygg og prosjekter stoppet, spesielt i de store byene hvor ansatte ble sendt på hjemmekontor, sier Liv Tveter, som leder Kinnarps’ norske virksomhet.

– Vi har klart oss relativt bra, og er en av de få i bransjen – kanskje den eneste – som ikke har mottatt kontantstøtte fra staten under pandemien, fortsetter hun.

– Kontormøbelprodusenten Flokk uttalte til Finansavisen i november i fjor at de opplevde all-time high ved sin fabrikk på Røros?

– Vi har også hatt en all-time high på salg av hjemmekontor – kontorstoler og skrivebord. Vi er en helhetsleverandør, så vi har mange flere og bredere produktområder enn Flokk-fabrikken på Røros, som lager stoler, sier Tveter.

Kinnarps Norge*

(Mill. kr)2019/202018/19
Driftsinntekter508,0544,3
Driftsresultat22,824,0
Resultat før skatt24,225,3
Årsresultat18,919,7

*Avvikende regnskapsår, 01.09-31.08.

Vekst i første halvår 2020/21

Under pandemien har Kinnarps altså solgt mye hjemmekontor både til det offentlige og privat. Selskapet har dessuten levert mer avskjerming og skillevegger i forbindelse med smittesikring, i tillegg til møbler som kan flyttes fra hverandre, ifølge Tveter.

– Mange bedrifter og det offentlige har nå satt i gang prosjektene igjen, og begynner å planlegge for at Norge gradvis åpner igjen. Det har vært en veldig god høst, og vi har 13 prosents økning så langt i år mot samme periode i fjor, sier Kinnarps-sjefen, og sikter til de første fem månedene av regnskapsåret 2020/21.

I Oslo, byen der restriksjonene har vært tøffest, har prosjektene tatt lengst tid å komme i gang igjen.

– Det kan komme perioder fremover hvor prosjekter blir utsatt grunnet lokale coronautbrudd, men over sommeren er de fleste vaksinert og alt blir mer normalt, tror Tveter.

Kinnarps bruker en stor grad av resirkulerte materialer i sine produkter. I stedet for engangsemballasje benytter selskapet dessuten filttepper som kan gjenbrukes mange ganger.

– Vi opplever nå stor interesse rundt sirkulære løsninger. Vi har jobbet med dette i mange år, og er godt rustet, sier Tveter.

Familieeiet

Kinnarps ble etablert av Jarl og Evy Andersson i Sverige i 1942. Kinnarps-konsernet omsetter på årsbasis for rundt 4 milliarder svenske kroner, og eies i dag av grunnleggernes barn og barnebarn.

Hovedkonkurrentene i Norge er Input Interiør, Senab Eikeland og Lindbak.