Tidligere Altor-topps sportssatsning styrket resultatet

Maurstads erfaring fra markedet for sportsutstyr kan komme godt med i driften av Odlo. 

ODLO NORGE: Styrket bunnlinjen.  Foto: Jørgen Hyvang
Handel

Etter 17 år i Altor, ble det i mai klart at Hugo Maurstad skulle slutte i selskapet. Planen var nå å gjøre det godt med sportsutstyrsmerket Odlo. Selskapet hadde tidligere slitt med noe svak lønnsomhet, og coronapandemien har heller ikke gjort det lettere for selskapet. 

Odlo Norge, som er en del av Odlo Sports Group, endte i 2020 med et årsresultat på rett over 750.000 kroner, opp fra snaue 70.000 kroner for 2019. Resultatøkningen kommer som følge av en vesentlig reduksjon i driftskostnadene, mens inntektene også ble redusert med omtrent 3 millioner kroner. 

Det opplyses i årsberetningen at Odlo Sports Group har sikret finansiering til de neste fem årene, ved hjelp av sine nye eiere. 

Maurstad har tidligere hatt ansvar for investeringer som Rossignol og XXL og er vel kjent med markedet for sportsutstyr. Det gjenstår å se om Maurstad klarer å snu skuta til selskapet, som per juni 2020 hadde tapt halvparten av egenkapitalen. 

Odlo Norge

(Mill. kr)20202019
Inntekter14,017,1
Driftskostnader13,216,8
Driftsresultat0,80,3
Årsresultat0,80,1