Katastrofeår for skobransjen

Bruk av hjemmekontor og lite sosial omgang førte til at omsetningen i norske skobutikker falt med hele 19,2 prosent i 2020. Verst gikk fjoråret ut over svenske Nilson Group.

EKSTREMT TØFT SKOÅR I 2020: Nilson Group - med DinSko, Nilson Shoes, Skopunkten og Ecco Stores - opplevde en omsetningssvikt på 38,3 prosent i fjor. Nå planlegger det svenske konsernet å konsentrere seg om DinSko i Norge. De øvrige kjedene vil bli omprofilert. Foto: Eivind Yggeseth
Handel

− Skobutikkene er hardt rammet av coronakrisen. Bransjen lever av å hjelpe folk med å ta seg frem og se godt ut, men i 2020 ble det hjemmekontor på mange og færre konfirmasjoner, bryllup og julebord. I tillegg så vi en kanalglidning mot netthandel og en dreining mot fritidssko som sportsbutikkene har nytt godt av, sier Bror Stende, direktør for faghandel i Virke.

Norske skobutikker hadde en nedgang på 8,7 prosent i januar og februar 2020. I resten av 2020 sank omsetningen med 20,6 prosent, slik at omsetning på årsbasis falt med hele 19,2 prosent, viser tall fra Kvarud Ananyse.

− Coronapandemien har kraftig forverret en allerede negativ trend for skobutikkene. I mars og april i fjor ble omsetningen mer enn halvert, sier Stende.

− Vi mår inte jättebra

Omsetningen i de seks store skokjedene - Euro Sko Gruppen, Shoe-d.Vision, Nilson Group, Larssen Sko (Mani), Lille Vinkel Sko og Bianco Footwear sank med 20,1 prosent til 2.338 millioner kroner i 2020. Disse seks kjedene reduserte antall butikker med 27 i løpet av fjoråret.

Verst gikk 2020 ut over svenskeide Nilson Group (DinSko, Nilson Shoes, Skopunkten og franchisebaserte Ecco Stores), som opplevde en omsetningssvikt på 38,3 prosent.

− Vi mår inte jättebra, nej, sier Magnus Nilsson, adm. direktør i Nilson Group-konsernet.

− DinSko befinner seg i et lavpris-/motesegment. I dette segmentet har kundene nok i større grad flyttet over til nett. I tillegg er konkurransesituasjonen i Norge tøffere enn i Sverige, da Euro Sko har en markedsandel på rundt 50 prosent i det norske markedet, fortsetter han.

KUTTET I HØSTORDRENE: − Dermed hadde vi lite nye varer å tilby kundene på høsten, men samtidig reddet vi likviditeten, sier Magnus Nilsson, adm. direktør og eneeier i Nilson Group. Foto: Nilson Group

Nilsson forteller at selskapet kuttet i høstordrene da corona traff Norge og Sverige i mars i fjor.

− Dermed hadde vi lite nye varer å tilby kundene på høsten, men samtidig reddet vi likviditeten. Vi har også fått ned utgiftene.

Nilson Group ble startet av Nilssons far i 1955. 2020 ble tøft også i Sverige, og konsernomsetningen sank fra 2,5 milliarder svenske kroner i 2019 til rundt 1,2-1,3 milliarder i fjor, ifølge Magnus Nilsson, som i dag eier konsernet 100 prosent.

I Norge kommer vi fremover til å konsentrere oss om DinSko
Magnus Nilsson, Nilson Group

− Førjulshandelen i Sverige var beksvart. I november og desember i fjor opplevde vi en omsetningssvikt på 70 prosent, sier Nilsson.

− Har starten på 2021 vært like ille som 2020?

− Ja, stort sett. Pandemien må nok være over og folk må bli vaksinert før vi ser normal handel igjen. Fremover skal vi satse på lave priser, så i Norge kommer vi til å konsentrere oss om DinSko. De øvrige kjedene vil bli omprofilert.

ANGREPET PÅ ALLE KANTER: Netthandel og konkurranse fra sports- og klesbutikker gjør det tøft for skobutikkene, ifølge Bror Stende, direktør for faghandel i Virke. Foto: Virke

− Har ikke skapt nye kategorier

Omsetningen i skobutikkene har sunket med 1.273 millioner kroner de siste fem årene, hvorav nærmere 700 millioner forsvant under coronapandemien.

− Hvorfor har skobutikkene hatt det så tøft i så lang tid?

− De blir angrepet på alle kanter. Netthandelen totalt sett vokste for eksempel med 63 prosent i november i fjor. I tillegg møter de konkurranse fra sports- og klesbutikker. Det selges like mange par med sko, men via andre kanaler, sier Stende.

− Dette har skjedd uten at skobransjen har skapt nye kategorier. Mens klesbutikker for eksempel har begynt å selge sko, har skobutikkene ikke utvidet med for eksempel klær eller vesker, fortsetter han.

De største skokjedene

KjedeOmsetning 2020Omsetning 2019EndringAnt. butikker 2020Ant. butikker 2019Endring
Euro Sko Gruppen1.5311.846−17263273−3,7
Shoe-d.Vision430535−19,68488−4,5
Nilson Group139226−38,32328−17,9
Larssen Sko (Mani)121158−23,22225−12
Lille Vinkel Sko6179−22,857−28,6
Bianco Footwear5683−32,42023−13
Sum2.3382.927−20,1417444−6,1
Kilde: Kvarud Analyse

Etterlyser kompensasjonsordning

Bror Stende i Virke etterlyser en kompensasjonsordning for lønnskostnader og tap av varelager ved stengninger som følge av smitte. Han peker på at varekostnad utgjør omtrent 50 prosent av omsetningen i skobransjen.

− Skobransjen er sesongdrevet. Når skobutikker må stenge blir de sittende med uselgelige varer som ikke bare kan tas frem neste år. De må derfor dumpe prisene. En kompensasjonsordning for sesongutsatte bransjer ville vært på sin plass.

Konkurransen blant skobutikkene er knallhard, og den er blitt tilspisset av den sterke økningen i netthandelen.

− SSBs tall viser at prisene på skotøy sank med 1,1 prosent i 2020. Det var fjerde året på rad med prisfall. Salgsnedgang og prisnedgang går hardt ut over omsetningen, sier Stende.

Han er bekymret for effektene coronapandemien har gitt på starten av 2021.

− Håpet om en god start på 2021 ble brutalt revet bort med lokale utbrudd av mutert coronavirus, sier Stende og peker på at situasjonen for mange skobutikker har blitt forverret sammenlignet med stengingen i 2020:

− Vi klarte oss gjennom utbruddet i mars og julehandelen ved å holde butikkene åpne, mens stengningen av mange butikker på kjøpesentre ved lokale utbrudd har gitt en hard start på 2021.

Bjørn Sigve Larssen i Larssen Sko (Mani) besvarte ikke Finansavisens henvendelser.