<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Overraskende svake shoppetall

Detaljomsetningsindeksen viste en svak start på året med tilnærmet flat utvikling. Klesbutikkene lider mest.

    Publisert 1. mars 2021 kl. 08.01
    Oppdatert 1. mars 2021 klokken 15.09
    Lesetid: 3 minutter
    Artikkellengde er 697 ord
    STENGT: Kjøpesentre i Oslo-regionen har holdt stengt den siste tiden.  Foto: Gard Setsaas

    Omsetningsvolumet i detaljhandelen gikk marginalt ned med 0,1 prosent fra desember 2020 til januar 2021, viser sesongjusterte tall Statistisk sentralbyrå la frem mandag. Dette skjer etter en nedgang på 5,7 prosent fra november til desember. Klesbutikker hadde et kraftig fall, mens salg av sportsutstyr økte i januar.

    Overraskende svakt

    Seniorøkonom Marius Gonsholt Hov i Handelsbanken Capital Markets vurderer tallene som overraskende svake.

    – Etter det store fallet på nesten 6 prosent i desember hadde vi sett for oss en positiv korreksjon på 3,5 prosent i detaljomsetningen i januar, sier Hov.

    På forhånd var det ventet en oppgang på 1,5 prosent, ifølge konsensus innhentet av TDN Direkt.

    – Det er nok økende smitte og strengere smitteverntiltak som har hatt en negativ effekt på utviklingen. Tidligere har vi sett at strengere smitteverntiltak har ført til økt varekonsum på bekostning av redusert tjenestekonsum, men nå er trolig denne effekten tatt litt ut. Når det er sagt er fortsatt detaljomsetningen på høye nivåer på bekostning av tjenestekonsumet, som fortsatt er lavt, sier Hov.

    SVAKE TALL: Detaljomsetningsindeksen for januar var svakere enn seniorøkonom Marius Gonsholt Hov i Handelsbanken Capital Markets hadde sett for seg. Foto: NTB

    Usikkerhet på kort sikt

    Pandemien og tilhørende restriksjoner har bidratt til at nordmenn har vridd konsumet sitt i retning av å bruke mindre penger på kjøp av tjenester, og mer på varekonsum. I tillegg påvirkes handelen i Norge av nedgang i grensehandelen og mindre reising. Disse store endringene i nordmenns handlemønster fører til store utslag i de sesongjusterte tallene, og omsetningsvolumet i detaljhandelen har ligget langt over nivåene som var før pandemien.

    Hov påpeker at samlet privat konsum, som omfatter både varekonsum og tjenestekonsum, fortsatt er en del lavere enn nivået før coronakrisen, men økonomen venter at tjenestekonsumet vil ta seg betydelig opp når samfunnet åpner igjen.

    – Det er mye usikkerhet på kort sikt, og nå vil det bli noe verre med nye innstramminger i Oslo de neste to ukene. Men det er samtidig slik at vaksinasjonmuligheter fremover gjør at man ser for seg at det vil kunne åpne raskt opp igjen, sier han.

    Økonomen venter solid vekst i samlet konsum fra andre kvartal.

    – Husholdningenes sparerate er høy for øyeblikket, noe som skulle gi rom for konsumvekst når samfunnet endelig åpner. Men det vil nok skje mye via tjenestekonsumet, noe som kan gå utover varekonsumet, sier han.

    Klesbutikkene trekker ned

    Samlet sett gikk omsetningsvolumet marginalt ned i januar, men det var store bransjevise forskjeller. Det største negative bidraget kom fra klesbutikker som opplevde en kraftig nedgang i det sesongjusterte omsetningsvolumet i årets første måned. Andre næringer slik som bensinstasjoner og møbelbutikker bidro også på nedsiden, men dette kun i mindre grad sammenlignet med klesbutikkene.

    Butikkhandel med sportsutstyr og fritidsbåter hadde derimot en betydelig økning i sesongjustert omsetningsvolum i januar og bidro til å dempe den samlede nedgangen. 

    SSB peker på at fint vintervær i deler av landet og økt etterspørsel etter skiutstyr og skøyter kan ligge bak denne veksten. Dagligvarebutikker og netthandel bidro også med positivt fortegn i januar.

    – Svært ujevnt fordelt

    Stengte kjøpesentre og pålegg om hjemmekontor førte til katastrofal start på året for kles- og skobutikker, melder Virke i en pressemelding mandag.

    – Dette viser at konsekvensene av coronakrisen er svært ujevnt fordelt. Utbruddene av virusmutasjoner gjorde at store deler av detaljhandelen ble pålagt å stenge på noen timers varsel. Konsekvensene av dette kommer til å bli tydelige i ukene og månedene som kommer. Uten bedre kompensasjon for lønnskostnader og tapte varelager vil mange risikere konkurs, sier Harald J. Andersen, direktør for handel i Virke.

    FRYKTER PERMANENTE KONSEKVENSER: Harald Jachwitz Andersen, direktør for Virke Handel. Foto: Virke

    Klessalget opplevde det største fallet sammenlignet med januar 2020, med en nedgang på 27 prosent. Skobutikkene fikk en nedgang på 16 prosent, mens kjøpesentrene er ned 7 prosent. Det er store forskjeller mellom bransjer og på tvers av geografi, på grunn av stengning i enkelte regioner, påpeker Virke.

    Samtidig flytter stadig flere kunder handleturen til nettet og Virke frykter dette kan få permanente konsekvenser.

    – Forskyvningen fra tjenester til varer er et midlertidig utslag av pandemien, men det vi frykter kan gi permanente konsekvenser for varehandelen er at kundene begynner å kjøpe mer av varene sine fra utenlandske nettbutikker som får urettferdige konkurransefordeler over de norske aktørene, sier Andersen.